Ze ženy na mateřské podnikatelkou – úvod

Z vašich zpětných vazeb i dotazů, které mi posíláte, vím, že mnoho z Vás jsou ženy, které by se chtěly vydat na samostatnou cestu vlastního byznysu, ale nejsou si jisté, kdy a v čem, či jak a za co začít. Velkou část Vás tvoří ženy na mateřské či rodičovské dovolené, případně krátce po ní. Matky, které se ještě od svých ratolestí nechtějí či nemohou vzdálit na plný úvazek a mnoho hodin denně. Takové, které hledají ideální způsob, jak – nejlépe z pohodlí svého obýváku – smysluplně vydělávat zajímavé peníze a být samy sobě šéfkou. Matky – budoucí podnikatelky.

Mateřství neznamená muset se vzdát svých snů. Naopak, jako matka v sobě můžete objevit nové schopnosti či touhy.

Mateřství neznamená muset se vzdát svých snů. Naopak, jako matka v sobě můžete objevit nové schopnosti či touhy.

Proto jsem se rozhodla připravit pro Vás na letošní podzim seriál na téma Jak podnikat z domova. Budu se Vám snažit v několika tematicky zaměřených dílech poradit konkrétní způsoby a směry, jimiž by se Vaše budoucí podnikání mohlo ubírat. Společně se tedy pokusíme zodpovědět Vaši otázku:

V ČEM PODNIKAT?

O výhodách práce z domova už jsem se zmiňovala mnohokrát, stejně jako o úskalích práce z domova. Rozhodně je dobré mít co nejlepší představu o tom, co Vás čeká, jakmile se do vod samostatného podnikání pustíte.

Pozorné čtenářky dokonce nepřekvapím ani 7 následujícími kroky, které jsou pro každou budoucí podnikatelku nutností. Jejich principy jsme spolu také již probíraly podrobněji, právě proto, že jsou skutečně důležité a pro Vaše rozhodnutí naprosto zásadní. Jak se tedy ptát a na co se soustředit?

Projděte si jednotlivé kroky a zapište si svá zjištění, abyste se k nim mohla později vrátit.

Projděte si jednotlivé kroky a zapište si svá zjištění, abyste se k nim mohla později vrátit.

7 KROKŮ, V NICHŽ OBJEVÍTE SVÉ BUDOUCÍ PODNIKÁNÍ:

  1. Najděte své silné stránky. Uvědomte si, v čem jste nejlepší/lepší než ostatní. V čem dlouhodobě vynikáte, co Vám Vaše okolí chválí a v čem se cítíte silná v kramflecích.

Ať už se Vám jako Vaše silná stránka jeví cokoli, pojmenujte to. Může to být Vaše schopnost psát poutavé texty, manuální zručnost a kreativita, organizační schopnosti, nebo třeba orientace v online světě. Cokoli, co umíte dobře, se dá proměnit ve výdělečnou činnost.

  1. Objevte díru na trhu. Co Vám osobně chybí? Po čem se často ptají Vaše kamarádky? Co slýcháte od lidí jako tip na skvělé vylepšení či rozšíření něčí nabídky? Za co by lidi byli ochotni zaplatit, pokud by měli možnost to získat?

Naslouchejte svému okolí, ptejte se. Zaměřte se na věty typu „Škoda, že tady někde blízko nemáme něco takového…“ nebo „Kdyby to tak umělo ještě toto…“ či „Líbilo by se mi mít tuhle možnost…“

Ptejte se a naslouchejte, co chybí lidem ve Vašem okolí, co by uvítali. Možná jim to můžete nabídnout právě Vy.

Ptejte se a naslouchejte, co chybí lidem ve Vašem okolí, co by uvítali. Možná jim to můžete nabídnout právě Vy.

  1. Zmapujte si konkurenci a poučte se z jejích chyb. Na rozdíl od ní vy máte možnost začít rovnou správně.

Znát svou konkurenci je nutný předpoklad úspěšného podnikání. Nevyplatí se investovat čas a energii do něčeho, čeho je ve Vaší oblasti či okolí příliš mnoho. Na druhou stranu nabídka konkurence bude reflektovat poptávku, čili silná nabídka v jistém oboru značí i vysoký zájem zákazníků. Zorientujte se v ostatních firmách, které nabízejí stejný či podobný produkt nebo službu, jako máte v plánu Vy, porovnejte je. V čem se liší? Podle čeho si jejich zákazníci vybírají a s čím jsou nejvíce spokojeni? Pročtěte si diskuze a dotazy, najdete v nich užitečné tipy pro sebe.

  1. Pojmenujte svou konkurenční výhodu. V čem se bude Váš produkt či služba odlišovat od podobných konkurenčních? V čem bude lepší, zajímavější, dostupnější, levnější, kvalitnější, zdravější, atraktivnější, zkrátka a jednoduše jiný?

Nemusíte vymýšlet převratný vynález, abyste lidem nabídla něco nového. Stačí se na to podívat z jiného úhlu. Vyslyšet lépe jejich potřeby, nabídnout nějakou přidanou hodnotu. Využít toho, co konkurenci například vyčítají její zákazníci v diskuzích, na co se ptají, po čem volají. Vy to můžete udělat rovnou lépe.

Zapomeňte na standarní nabídku. Nebojte se objevit a nabídnout něco nového, lepšího!

Zapomeňte na standarní nabídku. Nebojte se objevit a nabídnout něco nového, lepšího!

  1. Stanovte si vlastní jedinečný přístup, odlišný způsob, než jakým to dělá konkurence. Něco, na základě čeho Vás zákazníci budou schopni rozpoznávat. Překvapujte, zaujměte nějakou netradiční cestou, působte na emoce zákazníků.

Emoce jsou silný marketingový nástroj. Bude-li si zákazník moci vybírat se dvou takřka totožných výrobků, vždy sáhne po tom, který je mu z nějakého důvodu sympatičtější. Ať už je to obalem nebo třeba způsobem prezentace.

  1. Využijte nabídky a možnosti online světa na maximum. Sociální sítě, PPC kampaně, videa – to vše Vám může pomoci značně urychlit skutečný úspěch vašeho podnikání.

O síle sociálních sítí jsem se již také mnohokrát zmiňovala. Poohlédněte se po správně zaměřených skupinách na Facebooku, nebo si založte novou. Budete mít svou cílovou skupinu jako na dlani. Naučte se pořizovat poutavé fotografie svých produktů či služeb, nebo natáčet zábavná či užitečná videa. Takový obsah jsou zákazníci ochotni i sami ochotně sdílet, takže Vám budou pomáhat rozšiřovat povědomí o Vašem podnikání, aniž by Vás to stálo jedinou korunu.

Využijte znalostí a schopností ostatních lidí kolem sebe. Zajímejte se, ptejte se, rozšiřujte své povědomí o oboru, do něhož se chystáte vstoupit.

Využijte znalostí a schopností ostatních lidí kolem sebe. Zajímejte se, ptejte se, rozšiřujte své povědomí o oboru, do něhož se chystáte vstoupit.

  1. Je-li třeba, nastudujte si chybějící materiály, navštivte vhodně zaměřený seminář či kurz, obnovte či sežeňte si vhodné kontakty v oboru, abyste do něj snadněji zapadla.

Pokud se snažíte vrátit do oboru, v němž jste již před mateřskou dovolenou působila, Vaše předchozí kontakty Vám pomohou zjistit, co se v něm mezitím změnilo, a dost možná i otevřít některé důležité dveře. Plánujete-li prorazit v něčem pro Vás zcela novém, zkuste si o této oblasti načíst co nejvíce dostupných materiálů, či vyhledejte správný vzdělávací seminář, kde získáte přehled o nejnovějších trendech. I to Vám může pomoci být nejen IN, ale třeba i o krok napřed před konkurencí.

Do příštího dílu si zatím ujasněte hlavně první krok. Objevte v sobě to, co ostatním můžete nabídnout lépe než někdo jiný. To, co Vám dělá radost a cítíte se v tom sebejistě. To, v čem jste opravdu dobrá.

Já pro Vás připravím konkrétní tipy, v čem se dá šikovně podnikat z domova právě podle Vašich silných stránek – a ty ostatní kroky se Vám pak budou plnit mnohem snadněji.

Budu se těšit, až mě se svými plány blíže seznámíte.

Do té doby zůstávám s láskou,

Vaše Alex

Praktické tipy a rady pro Vaše podnikání Vám přináší Alexandra John, autorka úspěšné knihy Sama sobě šéfem a interaktivního online kurzu Sama sobě šéfem aneb Podnikatelkou za 30 dní.

Komentáře