Z mateřské do podnikání, díl 2. – HANDMADE

Vždycky jste byla šikovná při práci rukama, vynikala při rukodělných činnostech už na škole a kamarádky vám při zdobení chlebíčků záviděly ty nejkrásnější šunkové růžičky? Nebo vám naopak ta jemná detailní práce taky nešla, ale máte trpělivost, kreativní mysl a ruční práce Vás uklidňují? Důvodů k handmade aktivitám může být samozřejmě spousta a asi každá z nás aspoň občas něco rukama vyrábí. Ať už vánoční cukroví, pletené ponožky, nebo vtipné postavičky z kaštanů. Dnes ale budu hovořit zejména k těm, jimž ruční výroba čehokoli vyšla jako to pravé ořechové, když porovnávaly své schopnosti s ostatními a hledaly své silné stránky, o něž by mohly opřít své budoucí podnikání. Jste to právě Vy?

Dokážete se uživit rukama? Handmade výrobky jsou in!

Dokážete se uživit rukama? Handmade výrobky jsou in!

V minulém dílu jsme se dívaly na to, kde všude se dá uplatnit talent ke kreativnímu psaní. Co ale s manuální zručností? Bude konečná nabídka možných výdělečných činností také tak pestrá? Ano i ne. Ve skutečnosti je totiž v podstatě nekonečná, jen ji nelze tak snadno zašuplíkovat 😉

Ty zásadní otázky, které je třeba si položit, jsou tři:

  1. CO MÁM VYRÁBĚT?

  • TO, S ČÍM JSTE UŽ DŘÍVE USPĚLA

Předpokládám, že už když jste docházela k závěru, že ruční výroba bude pro Vás to pravé ořechové, věděla jste i velmi dobře, co byste měla či chtěla vyrábět. Vycházela jste nejspíš ze svých zkušeností, kdy se Vám nějaký Váš handmade výrobek již dříve osvědčil.

Chutnal Vašim návštěvám Vámi vlastnoručně uvařený čaj z rakytníku a u pečeného čaje nestíháte opisovat kamarádkám recepty? Přibývá každý rok objednávek přání vašich známých, kteří by si přáli adventní věnec na dveře či svícen pouze od Vás? Kdykoli si do společnosti vezmete tu kabelku, co jste si ušila, minimálně třikrát odpovídáte na otázku, odkud ji máte?

To může samozřejmě být první z logických směrů, kudy by se Vaše podnikání mohlo ubírat. Pokud jste s daným výrobkem uspěla již dříve, je velká pravděpodobnost, že se ujme znovu.

Líbily se Vaše výtvory kamarádkám, které Vás navštívily? A proč toho nevyužít a nenabídnout je dál?

Líbily se Vaše výtvory kamarádkám, které Vás navštívily? A proč toho nevyužít a nenabídnout je dál?

  • TO, CO PRÁVĚ LETÍ

Jakmile jste jednou manuálně zručná, většinou nebudete mít problém vyzkoušet něco nového. Budete-li sledovat trendy či reagovat na poptávku svých či cizích zákazníků, zvýšíte šanci na prodej svých výrobků.

Sledujte na serverech s handmade výrobky (níže Vám pár z nich představím), které zboží se moc neohřeje a i přes poměrně vysokou cenu je rychle prodáno. Obzvláště si všímejte, když se v diskuzích objeví dotaz typu: „Nevíte něco, kde by se daly sehnat miminkovské tepláčky, ale s laclem?“ nebo „Četla jsem, že medvědí česnek je velmi zdravý. Jak se to konzumuje a kde ho seženu?“

Brání Vám něco přeorientovat se z šití čepiček, které se moc neprodávají, na tepláčky s laclem, nebo místo rakytníku zpracovat pesto z medvědího česneku?

Sortiment samozřejmě nejen můžete, ale dokonce byste měla, obměňovat průběžně podle reakce trhu. Čím pružněji budete umět reagovat, tím úspěšnější budete.

Ručně vyráběná mýdla jsou také trendy. Co říkáte na jejich výrobu? Není to to pravé pro Vás?

Ručně vyráběná mýdla jsou také trendy. Co říkáte na jejich výrobu? Není to to pravé pro Vás?

  1. KDE MÁM PRODÁVAT?

Kromě první automatické prodejní sítě, jíž se zpravidla stává přímé okolí výrobce, tedy Vaše rodina, přátelé, sousedi, kolegové a známí, se v případě skutečně netradičních, krásných, chuťově vynikajících či jiným způsobem zajímavých handmade výrobků i druhý krok děje poměrně automaticky. Vaši známí vás poprosí o totéž pro své známé, jimž o tom vyprávěli, Váš výrobek jim ukázali či dokonce dali ochutnat apod. Vaši Facebookoví přátelé sdílí informaci na svých profilech a přichází první lajky od jejich přátel. Pokud ovšem tuto kreativní činnost nepovažujete pouze za svůj koníček, ale chcete na něj postavit své podnikání, bude potřeba jít dál a sítě rozhodit do větší šíře.

Znáte Fler? Věřím, že většina z Vás teď přisvědčila. Tento portál, kde se handmade výrobky prodávají, je již léta jedničkou našeho internetu pro prodejce i nakupující. Mnohé zákaznice připouštějí, že na nakupování na Fleru už mají dokonce závislost J.

Na Slovensku pak velmi obdobně funguje SASHE, celosvětově pak zejména portál ETSY. Je jich samozřejmě více, ale pro začátek by Vám tyto tři mohly stačit. Pozor, pokud budete prodávat do zahraničí, je třeba předem správně započítat poštovné, abyste si zbytečně nekrátila marži.

Kategorie výrobků, které na těchto portálech lze nabízet, jsou poměrně široké – a pro Vás je dobré, že provizi platíte jen z toho, co prodáte. Nabídněte tak na portály zboží, které máte navíc, nebo u něj potřebujete otestovat reakce zákazníků.

Právě takovými výrobky se handmade portály hemží. Zvládla byste je?

Právě takovými výrobky se handmade portály hemží. Zvládla byste je?

  1. JAK NA SAMOTNÝ PRODEJ?

V roce 2018 existuje v ČR hranice 30 tisíc Kč ročně, do jejíž výše Vaše příjmy nepodléhají zdanění. To se ovšem týká pouze příležitostných příjmů, na něž nemáte živnostenský list. Jsme tedy zpátky pouze u případu, kdy jsou pro Vás Vaše handmade výrobky teprve koníčkem a občasným přivýdělkem. My zde ale řešíme případy, kdy se tím skutečně hodláte živit a v tomto oboru podnikat, takže samozřejmě kromě toho, že si živnost zařídíte, budete řešit i další kroky.

Měla byste si zřídit kamennou prodejnu, nebo bude lepší online prodej? To samozřejmě bude do jisté míry ovlivněno Vaším sortimentem (budete-li péct čerstvé koláčky s trvanlivostí dva dny, pak pro Vás prodej přes internet nepřichází v úvahu), u většiny handmade výrobků by ale neměl minimálně ze začátku být fyzický obchod potřeba. Čili Vás nejspíš čeká pořízení e-shopu.

Dobrá zpráva pro Vás: nemusíte rozumět programování ani investovat desetitisíce. Existuje široká nabídka hotových e-shopových šablon, které se dají za velmi rozumnou cenu koupit již hotové, připravené k nahrání Vašeho obsahu – tedy kontaktů, informací a hlavně fotografií Vašeho zboží.

Kromě vlastního e-shopu rozhodně doporučuji na maximum využít sociálních sítí. FB stránka a profil na Instagramu by měly být automatickou volbou. U každého příspěvku na Instagramu pak můžete jednoduchou funkcí uvést kromě fotografie rovnou i cenu daného výrobku a prolinkovat ho k sobě na web, čili zákazníka intuitivně odvést k nákupnímu košíku. I přes FB pak můžete snadno návštěvníka dovést do nákupního procesu na svém e-shopu, nebo s ním nákup vykomunikovat prostřednictvím zpráv.

O ruční výrobu je každopádně dnes velký zájem, takže je-li právě manuální zručnost v tomto smyslu Vaší silnou stránkou, pak máte dveře k úspěchu dokořán. Jen objevit tu konkrétní cestu 😉 Můžete se o své tipy podělit i s ostatními v komentářích pod článkem. Přeji Vám ve Vašem budoucím podnikání co nejvíce úspěchů.

Vaše Alex.

Praktické tipy a rady pro Vaše podnikání Vám přináší Alexandra John, autorka úspěšné knihy Sama sobě šéfem a interaktivního online kurzu Sama sobě šéfem aneb Podnikatelkou za 30 dní.

Komentáře