Úspěšná podnikatelka na dokonalost nečeká

Správný moment – kouzelná formulka, která je i pro podnikání klíčová. Spoustu věcí se totiž můžete snažit dělat sebelíp, věnovat jim maximum energie i času, ale není-li to v tu pravou chvíli, nebude výsledný efekt takový, jako když se dokonale trefíte. O tom, jak poznáte vhodný okamžik, kdy se vrhnout do začátku podnikání, už jsem se zmínila v jiném článku. Na Vaší cestě k úspěchu však přijde více momentů, kdy je načasování zcela zásadní.

Správný moment je pro úspěch v podnikání klíčový.

Správný moment je pro úspěch v podnikání klíčový. Zrdoj: pixabay.com

Nenechte se zmást tím, že řeč bude tentokrát převážně o fyzickém produktu. I pro ty z Vás, které se chystají podnikat ve službách, mohou mé rady být více než užitečné. Můžete je totiž vztáhnout i na nastavení podmínek Vašich služeb či například na situace, jako je slavnostní otevření, různé marketingové akce apod.

Je samozřejmě nejen logické, ale i zcela správné, že pokud se chystáte vyrábět nějaký nový produkt, budete se ze všech sil snažit, aby byl v momentě uvedení na trh v ideálním případě zkrátka dokonalý.

Před časem jste totiž zjistila, že něco takového na trhu chybí, a přitom po tom zákazníci touží. Rozhodla jste se tedy zaměřit tímto směrem a využít mezery na trhu. Zjistila jste, jaké přesně má daný produkt plnit funkce a jaké musí být jeho parametry, aby co nejlépe odpovídal přání zákazníků. Od té chvíle se soustředíte na dotažení všech důležitých aspektů a detailů, abyste ho co nejdřív dostala do dokonalého stavu a mohla ho začít prodávat.

Ale kdykoliv ho inovujete, najde se další detail, který by šlo vylepšit. A tak se snažíte dál. Děláte stejnou chybu jako mnozí začínající podnikatelé – neustále vylepšujete a vylepšujete a čekáte na 100% dokonalost.

„Zdá se, že dokonalost se nedosahuje tehdy, když už nelze nic přidat, ale tehdy, když se nedá nic odebrat.“ Antoine de Saint-Exupéry

Samozřejmě je fajn mít věci co nejlépe promyšlené a snažit se o co nejlepší výsledek, nic se ale nesmí přehánět! Je třeba si najít moment, kdy si řeknete: Už svému produktu natolik věřím, že je načase pustit ho mezi lidi. Ladit se totiž dá i za chodu a díky zpětné vazbě od zákazníků.

Nejste-li si správností načasování jistá, zkuste oslovit několik lidí ze svého okolí a produkt jim předvést. Koupili by si ho ve stavu, v němž se nachází nyní? Podle toho, jakých odpovědí bude více, se rozhodněte, zda je třeba ještě zdokonalovat, nebo už raději neztrácet čas a prodávat. Výhodou Vám bude i to, že negativní odpovědi s sebou automaticky ponesou i důvod – budete tedy přesně vědět, na co se v úpravách soustředit.

Příroda dokáže stvořit dokonalost snadněji než člověk. Neklaďte si příliš vysoké cíle. Zdroj: pixabay.com

Příroda dokáže stvořit dokonalost snadněji než člověk. Neklaďte si příliš vysoké cíle. Zdroj: pixabay.com

Pro lepší představu si vezměme například oblast software – kdyby vývojáři Windows čekali na to, až bude zcela bezchybný, propásli by dobu, kdy byla po vhodném operačním systému u zákazníků největší poptávka. Namísto toho do dnešního dne existuje již více než 10 verzí Windows, z nichž každá prošla mnoha aktualizacemi. Vývojáři jednoduše dali na trh to nejlepší, co v danou chvíli měli, a další mouchy vychytávali až za chodu a díky zpětným vazbám od uživatelů.

„Dobrý nápad uplatněný dnes je lepší než dokonalý nápad uplatněný zítra.“ Generál George Patton

Stejně tak mnoho umělců v historii nebylo se svými díly nikdy zcela spokojeno, ale kdyby je včas nepustili do světa, nikdy by se nedostali k práci na dalších. Každý spisovatel vám rovněž potvrdí, že kdykoliv bude svou knihu znovu číst, vždy tam najde místa, která by nejraději přepracoval a napsal lépe. Ale musí zkrátka poznat moment, kdy už dovolí svému nakladateli vytisknout knihu ve stavu, v jakém se právě nachází – a risknout, že se později nějaká ta chybička najde.

K podnikání patří i zdravé riskování, je třeba umět odhadnout jeho míru.

K podnikání patří i zdravé riskování, je třeba umět odhadnout jeho míru. Zdroj: pixabay.com

Jinak totiž hrozí mnohem větší rizika. Neustálé zdokonalování produktu v určitém okamžiku přestane být efektivní – zdržuje od skutečně užitečné práce. A navíc: když budete příliš dlouho váhat, může se stát, že Vás na trhu někdo předběhne. Někdo, kdo měl podobný nápad, ale nebyl takový perfekcionista. Někdo, kdo si dobře uvědomoval, že zákazníka lze nejlépe nasytit, dokud má hlad.

Moje rada tedy zní:

„Nečekejte na dokonalý moment. Vezměte ten dostatečně dobrý a dokonalý z něj udělejte Vy sama.“

Věřím, že při svých důležitých rozhodnutích poznáte tu správnou chvíli a neprováháte ji. Přeji Vám dobrý odhad a zdravou míru riskování. Líbil-li se Vám dnešní článek, podělte se o něj i s ostatními, ať si nenechají utéct vhodný okamžik pro své důležité kroky ani oni.

Vaše Alexandra

Komentáře