Největší rozdíly mezi mužem podnikatelem a ženou podnikatelkou

„Děláš si reklamu na knihu? Jsi si jistá? Takhle prodávat…” zeptala se mě moje blízká přítelkyně, když jsem jí ukazovala e-mail do mojí e-mailové databáze, kde jsem sdílela odkaz na svoji knihu.

I to je ale součást podnikání – prodej, marketing i propagace. A není na tom nic špatného, i když jsem se setkala s řadou žen, kterým toto téma bylo nepříjemné.

Milé ženy, možná se ptáte, zda se rozdíly mezi ženskou a mužskou povahou nějakým způsobem promítají také do schopnosti podnikat. Je jisté, že lidská osobnost je pro úspěšné podnikání klíčová, a tudíž i pohlaví hraje svou roli. Staví se ženy k podnikání jinak než muži? Čemu se od mužů můžeme přiučit? A které vlastnosti, jimiž muži nedisponují, můžeme my ženy v podnikání efektivně využít? Čtěte dál a dozvíte se odpověď na tyto i další otázky.

Jsou muži v podnikání úspěšnější než ženy?

Pojďme si nyní vyjmenovat několik lidí, kteří se řadí mezi nejúspěšnější a nejznámější podnikatele poslední doby – Warren Buffett, Donald Trump, Elon Musk, Mark Zuckerberg, Steve Jobs, Bill Gates – počkat…

rozdily_1

Donald Trump – nový prezident USA, zdroj www.pixabay.cz

A kde je nějaká žena?!

Je to tak. Jeden chlapík za druhým. Jak je to možné? Copak nemůžou být i ženy úspěšné podnikatelky? Ale jistěže mohou!

Je třeba si uvědomit, že my ženy jsme to v této společnosti neměly nikdy snadné, a to napříč celou historií. Žena je odjakživa opačným pohlavím i společností jako takovou, vnímána jako osoba, která se stará o děti a domácnost, zatímco muž je ten, který pro rodinu zajišťuje obživu. Tyto rodové stereotypy bohužel pořád přetrvávají. Ačkoliv existují četné výjimky, tento zvyk ještě stále celosvětově trvá.

Právě toto genderové vnímání společně se statistikou, která jasně říká, že muži podnikají mnohem častěji než ženy, daly za vznik iluzi, že muži bývají v podnikání úspěšnější. Je logické, že když každý den vaříte, chodíte na nákupy, několikrát týdně uklízíte a ještě se staráte o potomky, na podnikání, které je obecně časově náročnou činností, Vám už moc času nezbývá.

rozdily_2

Ženy vychovávají děti, muži vydělávají, nebo ne? Zdroj www.pixabay.cz

Avšak muž, který má většinou na starosti „pouze“ tu obživu, ten si může dovolit celý den hledět do počítače a zvedat telefony nebo se několikrát týdně zúčastňovat obchodních schůzek.

Proto se, drahé ženy, touto klamnou iluzí nenechte demotivovat.

Podnikatelé vs. podnikatelky

Nyní se dostáváme k části, kvůli které patrně čtete tento článek. Rozdílů mezi muži podnikateli a ženami podnikatelkami bychom samozřejmě nalezli mnoho, pojďme si však představit ty největší.

Zvládání stresu

Je vědecky prokázáno, že ženy jsou vůči stresu odolnější než muži. Podnikání je obecně považováno za jedno z nejstresovějších „zaměstnání“ vůbec, proto je důležité umět stres správně zpracovávat. V tom mají jednoznačně navrch ženy, které zvládnou i velkou hladinu stresu, aniž by to nějak ovlivnilo jejich pracovní výkon.

rozdily_3

Ženy jsou proti stresu daleko odolnější! Zdroj www.pixabay.cz

Rozhodnost

Přiznejme si, milé dámy, že rozhodnost zrovna nebývá naší nejsilnější stránkou. Právě v tomto se máme od mužů co učit. Když už totiž oni dojdou k nějakému rozhodnutí, většinou si za ním pevně stojí. Na rozdíl od nich my svá rozhodnutí často měníme a obvykle nám také trvá déle, než k nějakému vůbec dojdeme. Úspěšné podnikání však vyžaduje schopnost rychlého rozhodování, stejně jako sebejistotu, která nám umožňuje stát si za svými rozhodnutími.

Ženy navíc pro rozhodování velmi často využívají intuici, zatímco muži racionalitu. A intuice může být právě naší silnou stránkou, kterou můžeme vhodně využít. Vždy by ale měla být doplněna o reálné informace a argumenty.

Obor podnikání

Tento bod není žádným překvapením. Je samozřejmé, že pohlaví má také vliv na výběr oboru, ve kterém se rozhodneme podnikat. Muž si pravděpodobně neotevře půjčovnu svatebních šatů a ženu asi jen tak nenapadne provozovat automechanickou dílnu.

Motivace

Zatímco muže zpravidla nejvíce motivuje touha po zisku, u žen to bývá výjimečné. Jejich motivací bývají nejčastěji existenční důvody nebo obavy o nalezení zaměstnání, např. po uplynutí rodičovské dovolené. Případně může hnacím motorem pro vlastní podnikání u ženy být touha po vlastní seberealizaci bez mantinelů.

rozdily_4

Jaká je Vaše motivace podnikat?, zdroj www.pixabay.cz

Sociální postavení

Posledním bodem navazujeme na začátek. Jak už bylo zmíněno, podnikatelský sektor je převážně mužský. Ženy pro svou mužskou konkurenci většinou nepředstavují dostatečnou autoritu, proto se obtížněji prosazují.

Začít podnikat je odvážné rozhodnutí. Pro nás ženy, které musíme zvládat roli matky a starat se o domácnost, je takové rozhodnutí ještě o něco odvážnější. Svým podnikáním však můžeme zaplnit místa, která muži zaplnit neumí. Ženské schopnosti jako intuice, empatie a schopnost rozeznávat nálady druhých lidí lze skvěle zužitkovat v péči o klienty a obecně v oborech, kde se pracuje s lidmi.

Dopodrobna a krok za krokem o tom mluvím ve svém online kurzu Podnikatelkou za 30 dní, kde pomáhám ženám stát se úspěšnou byznysmankou a jít si za svými sny.

A pokud se Vám článek líbil, neváhejte ho sdílet a posuňte i ostatní ženy na jejich cestě, stejně jako já ve svém kurzu.


S láskou

Alexandra

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *