Příběh: Nastavte zrcadlo sobě i svému podnikání

Moje nová klientka Hana (30) vypadala na tvrdý oříšek. Ačkoli si schůzku se mnou poměrně dlouho domlouvala, na poslední chvíli ji zrušila. Když nakonec skutečně dorazila, nedokázala přesně pojmenovat, co ji ke mně vlastně přivádí. Již druhým rokem se snažila podnikat z domova, ale nedařilo se jí tak, jak si představovala a jak by potřebovala. Důvod hledala v mé kanceláři.

Než budete hledat chyby jinde, zkuste nejprve nastavit zrcadlo sama sobě. Zdroj: pixabay.com

Než budete hledat chyby jinde, zkuste nejprve nastavit zrcadlo sama sobě. Zdroj: pixabay.com

„Konkurence je strašně velká. Nejsem schopná se mezi všemi těmi studentkami prosadit,“ stěžovala si. „Nutí mě jít pod cenu a já si pak nevydělám dost na to, aby mi kromě sociálního a zdravotního pojištění a pokrytí nutných potřeb zbyla nějaká zajímavá částka, “ povzdechla si Hana.

Podobných příběhů jsem si už za ta léta vyslechla hodně. Zatím mi však nebylo jasné ani to, co přesně je oborem Hanina podnikání. Převedla jsem tedy řeč k tomu, co umí a kdo vlastně je.

Měla vystudovaný marketing/management a několik let pracovala ve stavební firmě jako marketingová asistentka. Absolvovala zde několik školení copywritingu a online marketingu, a když později přemýšlela, jak se co nejlépe postavit na vlastní nohy, přišlo jí jako nejlepší řešení psát klientům texty na zakázku.

„Je to ale hrozně časově náročné. Musím totiž bojovat o každou zakázku. Kvůli přetlaku nabídek zákazníci nechtějí platit za normostranu rozumné částky, vždycky se najde nějaká mladší holka, která to napíše i za míň,“ znovu si rezignovaně posteskla.

Váš den má pouze 24 hod. Zakázek pod cenou budete muset stihnout mnohem více! Zdroj: pixabay.com

Váš den má pouze 24 hod. Zakázek pod cenou budete muset stihnout mnohem více! Zdroj: pixabay.com

Kdo je váš zákazník?

Položila jsem jí tedy otázku, kdo její klienti vlastně jsou a jak ji kontaktují. I po té dlouhé době si je ještě stále hledala sama na poptávkových serverech a brala všechny zakázky, kde se nakonec na ceně domluvila. To skutečně nevypovídalo ani o dostatečném sebevědomí ani o úspěšném podnikání. Toto může být typické pro prvních pár měsíců, ale po roce a půl už by měla mít stálé portfolio spokojených klientů.

Po chvíli se mi Hana svěřila, že poměrně častým důvodem, proč ji klienti znovu neosloví, bývá nedodržení termínu z její strany. Když jsem se zatvářila nesouhlasně, měla tendenci samu sebe omlouvat. Zakázek musí nabírat moc, je časově náročné si ke všem sehnat podklady… Místo pevného pracovního režimu mi popisovala přeskakování od jednoho ke druhému, včetně výrazné doby strávené na sociálních sítích a jednoduše prokrastinací.

Sociální sítě jsou jako oheň: dobrý sluha, ale zlý pán. Zdroj: pixabay.com

Sociální sítě jsou jako oheň: dobrý sluha, ale zlý pán. Zdroj: pixabay.com

Spolehlivost a zodpovědnost je nutností

Zřejmě ode mě čekala, že stejně jako ona budu ukazovat prstem na konkurenci a špatně nastavený trh, takže když jsem chybu pojmenovala v její osobě, tvářila se zprvu dotčeně. Nedalo mi naštěstí moc práce ji přesvědčit, že chce-li uspět, musí nastavit jinak samé základy svého fungování.

Dala jsem jí do naší příští schůzky za úkol:

  • najít své silné stránky, které ji odlišují od ostatních (konkurenční výhodu)
  • objevit na trhu poptávky, které lépe vyhovují její nabídce
  • stanovit si pevné ceny, pod něž nepůjde
  • naučit se na každý den si stanovit plán práce a ten plnit
Seznam úkolů funguje jako vnitřní hlídací pes - nenechá vás prokrastinovat. Zdroj: pixabay.com

Seznam úkolů funguje jako vnitřní hlídací pes – nenechá vás prokrastinovat. Zdroj: pixabay.com

Nepřehlížejte skutečné potřeby zákazníků

Při druhé návštěvě už jsem v ní konečně viděla podnikatelského ducha. Přišla sebevědomější a nestěžovala si. Naopak mi s radostí předložila několik poptávek klientů ze stavebnictví, kde si díky svým zkušenostem mohla stanovit lepší cenu. Objevila svou konkurenční výhodu a mladé studentky už ji přestaly trápit.

Mě však zaujalo i něco jiného. Hned dva poptávající ve skutečnosti nesháněli jen copywritera pro své články na blog, ale komplexnější řešení svých potřeb. Správu FB stránek, pomoc s plánováním online kampaní, konzultace ohledně obsahu webu i někoho, kdo by jim pomohl s přípravou tiskových zpráv či důležitých mailů a obchodních nabídek. Byli to majitelé malých firem, kteří nechtěli držet zaměstnance, a potřebovali tak některé služby zajistit externě.

„Znáte pojem virtuální asistentka?“ překvapila jsem Hanu zmínkou o poměrně rychle se rozvíjejícím oboru, pro který se mi zdála být ideální kandidátkou. Měla odpovídající odborné znalosti, díky nimž se mohla zaměřit na specifické klienty a stanovit si za své služby rozumnou cenu. Soustředila by svou činnost do několika málo projektů, čímž by minimalizovala riziko tříštění své pozornosti. Velkou část její činnosti by i nadále tvořilo psaní, využila by však i dalších svých zkušeností a znalostí.

Zkušenosti vám pomohou odlišit se a stanovit si lepší cenu. Zdroj: pixabay.com

Zkušenosti vám pomohou odlišit se a stanovit si lepší cenu. Zdroj: pixabay.com

Když se poptávka setká s nabídkou, je na úspěch zaděláno

Hanu ta myšlenka nadchla, a jakmile se blíže seznámila s tím, co funkce virtuální asistentky obnáší, rozhodla se oběma klientům své služby nabídnout. Uspěla a po pár týdnech zjistila, že jí skutečný rozsah potřeb jejích zákazníků a systém práce, který si nastavila, umožňuje přibrat další dva.

Když mi volala po pár měsících, nejen, že zněla naprosto spokojeně, ale dokonce v té době již zaměstnávala dvě šikovné studentky marketingu, které jí obstarávaly časově náročnou přípravu podkladů a pomáhaly i s psaním článků, které po nich pak pouze editovala. Hana tak měla dostatek času na rozšiřování klientského portfolia, což jí konečně přinášelo i odpovídající finanční ohodnocení, které si navíc sama řídila.

  • Nepodceňujte sílu zákaznické poptávky – trh se neustále vyvíjí a nabízí i nové možnosti, jež třeba právě pro Vás mohou být těmi pravými.
  • Najděte to, v čem jste silná, a snažte se to využít na maximum.
  • Samozřejmě za odpovídající cenu – neměřte se s těmi, jejichž nabídka se té Vaší ve skutečnosti nerovná.

Věřím, že se Vám tento článek líbil, a budu ráda, když jej doporučíte i dál. Někdy stačí začít se na věci dívat z jiného úhlu pohledu, a člověk vidí mnohem víc. Možná právě sdílením tohoto článku nějaké své kamarádce či známé pomůžete objevit to pravé podnikání pro ni. A budete tak trochu jako já 😉

S láskou,

Alex

Komentáře