Jak využít Vánoce ve svém podnikání?

Zapomeňte teď na chvíli na romantické a patetické představy Vánoc jako svátků klidu, lásky a všeobecného veselí. Jistěže právě takové je všichni chceme mít a děláme pro to maximum, nicméně na Vánoční svátky se dá podívat i jinak. A pro Vás, jako podnikatelku, musí tento pohled právě teď jednoznačně být na prvním místě. Jaký a proč je teď ten správný čas?

Vánoce nejsou jen o romantických očekáváních. Vy jako podnikatelka je musíte popadnout za pačesy již teď.

Vánoce nejsou jen o romantických očekáváních. Vy jako podnikatelka je musíte popadnout za pačesy již teď.

Vánoce = byznys

Ano, jakkoli cynicky to může znít, největší svátky v roce představují pro každého obchodníka a potažmo většinu podnikatelů čistokrevné žně. Příležitost naplnit obchodní plán, dohonit chybějící obraty a získat nějaké rezervy na následující slabší týdny.

Vánoce pro Čechy každý rok představují otázku většího množství peněz. Víte, že zhruba celou třetinu svého ročního zisku získají internetové obchody právě v předvánočním období? Zákazníci mají obrazně řečeno otevřené peněženky a velkou potřebu nakupovat. Jde jen o to, upoutat jejich pozornost a přesvědčit že, že jim máte co nabídnout.

Vánoce jsou pro Vás především byznys. Na těchto prodejích mnohdy stojí celý roční zisk.

Vánoce jsou pro Vás především byznys. Na těchto prodejích mnohdy stojí celý roční zisk.

Teď je správný čas

Na co? Na předvánoční kampaň, na zahlcení sociálních sítí příspěvky o zboží vhodném jako vánoční dárky, na maily věrným zákazníkům s nabídkou na míru, která by jim mohla vyřešit některé z jejich nákupních dilemat.

V říjnu je totiž většina lidí na řeči o Vánocích ještě „alergická“ a koleda puštěná v obchodě, je spíše nazlobí. Teď už naopak myšlenku, že je čas poohlédnout se po dárcích, přijali. Kdybyste to nechaly až na prosinec, mohlo by hodně z nich již mít nakoupeno a vy se tak zbytečně připravit o možnost jim své zboží nebo službu prodat.

Myšlenky na nákup dárků teď u většina lidí má. Vám odpadne úkol předsvědčit je, že chtějí nakupovat. To vědí, jen potřebují zjistit, že právě u Vás ;-)

Myšlenky na nákup dárků teď u většina lidí má. Vám odpadne úkol předsvědčit je, že chtějí nakupovat. To vědí, jen potřebují zjistit, že právě u Vás 😉

Vánoční balení

Naprosto stejný výrobek, jaký máte v celoroční nabídce, ovšem vánočně zabalený, má mnohem vyšší šanci, že si ho zákazník v tomto období koupí. Cíl je totiž jasný: vánoční dárky. A čím více to klientům usnadníte, tím lépe pro ně. Mají s výběrem a nákupem dárků pro všechny své blízké tolik starostí, že jakékoli usnadnění zpravidla vítají.

Prodáváte-li zboží, můžete připravit balíčky v různé hodnotě. Zákazník většinou má představu, jakou částku chce za daný dárek utratit, a tak mu opět budete schopna ideálně vyjít vstříc.

Pokud to lze, rozdělte svůj sortiment i podle cílové skupiny. Ideálně označte nejen dárky pro muže a pro ženy, ale zkuste být originálnější a jít na to sofistikovaněji. „Praktické dárky pro manžela“ nebo „vtipné dárky pro kamarádku“ jdou opět přímo na zákazníkovu komoru a jeho následné: „Halelujá! Přesně to sháním!“ budiž Vám odměnou za pár hodin práce, kterou si s tím teď dáte.

Personalizovaný a označený sortiment ulehčuje zákazníkovi proces nákupu a Vám zvyšuje šance na prodej.

Personalizovaný a označený sortiment ulehčuje zákazníkovi proces nákupu a Vám zvyšuje šance na prodej.

Služby frčí

Nebojte se, že se Vás předvánoční zběsilé nákupní tempo netýká, proud právě nemáte vhodný sortiment, který by šel jednoduše strčit do pěkné krabičky a převázat mašličkou. Každým rokem je pro zákazníky těžší kupovat nové a nové praktické, užitečné či jinak smysluplné dárky pro stále tytéž obdarované osoby, které již všechno mají. Co s tím?

Velké oblibě se těší spotřební dárky – zážitkové poukazy, dárkové koše s jídlem a pitím, i praktické dárky ve smyslu zásob lékových doplňků, vitamínů či drogistického zboží.

Ale ani v případě, že Vaše podnikání spočívá v poskytování služeb či takového zboží, jež není možné či vhodné někomu zabalit pod stromeček, nejsou Vaše šance nikterak malé. Jen je včas a vhodně využít. Nechte natisknout, nebo alespoň elektronicky připravit darovací poukázky. Obdarovaný sice pod stromečkem vytáhne „pouze obálku“, ale její obsah pak využije dle svých potřeb a chutí kdykoliv později v rámci platnosti poukazu. A ten může být skutečně na cokoliv – na služby kadeřníka, několik hodin jógy či angličtiny, stejně jako na 20 ks jeho oblíbeného zákusku ve Vaší cukrárně. Škrtnout mu při každé návštěvě jeden z nich už je přece to nejmenší – a Vy máte zajištěného zákazníka.

Cokoli může být Vánočním dárkem, je-li to správně prezentováno.

Cokoli může být Vánočním dárkem, je-li to správně prezentováno.

Upoutejte, zaujměte, nepropásněte svou šanci

Moc dlouho se nerozmýšlejte. Během posledních dní jsem od několika lidí slyšela, že většinu dárků už pořídili. Ano, to jsou ti aktivní, kteří mají rádi vše co nejvíce dopředu. Stále je dost zákazníků, kteří budou potřebovat, abyste měla otevřeno i na Štědrý den 😉

Nicméně už teď máte skutečně nejvyšší čas promyslet si svou Vánoční taktiku. Jak a čím právě Vy máte možnost své zákazníky zaujmout? Můžete do kampaně použít třeba nějaké starší zboží, o které už není takový zájem, a nasadit na něj atraktivně nízkou cenu? Nebo připravit akci 3+1 zdarma?

Pamatujete si, jak jsem Vám již dříve kladla na srdce, že slovo ZDARMA dělá divy? Tak před Vánoci to samozřejmě platí neméně. Vaším úkolem každopádně je zaujmout. Uvědomte si, že stejně jako Vy se v tomto období snaží tisíce jiných. Bojujete o pozornost téhož zákazníka. Který z vás mu prodá to, po čem právě touží?

V tomto období je především třeba využít faktu, že nemusíte vzbuzovat touhu po nákupu, nákupní potřebu zákazník už má – to, co se očekává od Vás, je, že mu budete schopná říct: „a právě to, co Vy potřebujete, já mám!“

Držím Vám palce, abyste Vánoc využila na jedničku. A budu samozřejmě moc ráda, když se se mnou a dalšími čtenářkami v komentářích pod článkem podělíte o to, co Vám nejlépe zafungovalo.

S láskou,

Vaše Alex.

Praktické tipy a rady pro Vaše podnikání Vám přináší Alexandra John, autorka úspěšné knihy Sama sobě šéfem a interaktivního online kurzu Sama sobě šéfem aneb Podnikatelkou za 30 dní.

Komentáře