Jak používat YouTube jako marketingový nástroj

Sociální síť YouTube je bezesporu fenoménem dnešní doby. Sociální síť? Ano, YouTube totiž není jen největším internetovým portálem pro přehrávání videí, ale především plnohodnotnou sociální sítí, která je mimo jiné velkým pomocníkem pro marketingovou podporu podnikání.

Začátek tohoto veleúspěšného média se datuje do r. 2005, kdy tři kamarádi, designér a dva programátoři, marně posílali přátelům emailem video, které pořídili na party. Díky obstrukcím, které při zasílání tohoto velkého souboru zažili, se rozhodli, že společně zkusí naprogramovat portál, na který by si uživatel video jednoduše nahrál a poté již posílal jen emailem odkaz.

YouTube živí tisíce lidí po celém světě.

YouTube živí tisíce lidí po celém světě. Zdroj: pixabay.com

Jejich práce nezůstala bez povšimnutí a už v r. 2006 YouTube zakoupila společnost Google, dodnes ho vlastní a provozuje jako dceřinou společnost. Je dobré vědět, že uživatelské účty Google a YouTube jsou propojeny.

K masové oblibě YouTube, především u mladší generace, přispělo rozšíření smart technologií, které umožňují připojení k internetu a sledování videí téměř kdykoliv a kdekoliv. Můžete si pouštět dokumenty, seriály, trailery, ale i reklamy či návody.

V porovnání se standartními médii, jako je tisk či televizní vysílání, se jedná o pokrok s nedozírnými možnostmi.

YouTube je mimo jiné unikátní tím, že se díky němu prosadilo mnoho „obyčejných smrtelníků“, kteří se jen rozhodli sdílet svá videa do celého světa. Jedná se o tzv. YouTubery, kteří natáčí a ukládají videa na svůj kanál a některé z nich tato práce-radost i dost slušně uživí. Například tím, že do svých videí vloží reklamy či v nich propagují produkty spřátelených firem.

A proč vlastně začít aktivně využívat právě YouTube?

Protože se Vám to vyplatí. Mnoho lidí na této sociální síti tráví denně několik hodin. Kvalitně udělané video Vám přinese mnoho nových fanoušků a hlavně, je to zdarma!

„Jedna z nejtragičtějších vlastností, kterou lidé mají, je to, že odkládají život na někdy. Sní o kouzelné růžové zahradě někde za horizontem, místo aby si užívali růže, které jim kvetou pod okny.“ – Dale Carnegie

Pojďme se podívat, jak začít teď hned!

1) Vytvořte si svůj jedinečný účet

Jak jsem již zmínila výše, Google a YouTube jsou propojeny. Stačí se tedy přihlásit svým uživatelským jménem do Google (máte-li tam účet založený) a poté již mezi sítěmi jen překlikávat.

Celý proces je velmi intuitivní a rychlý.

Celý proces je velmi intuitivní a rychlý. Zdroj: pexels.com

Další možností je přihlásit se přímo na stránce YouTube. Ještě jedno doporučení před vytvořením účtu: zkuste se zamyslet nad názvem – měl by být výstižný a pokud možno stručný. Jakmile máte svůj účet aktivní, posuneme se dále.

TIP: Zkuste třeba toto video: https://www.youtube.com/watch?v=vGDxExYbvOU, kde najdete možnosti vytvoření účtu velmi přehledně.

2) A jsme u obsahu, tedy čím kvalitnější tím lepší

Když začínáte nový projekt, je třeba si ujasnit, kam směřujete a co vlastně očekáváte jako výsledek své práce. Takto je třeba přistupovat i ke svému novému YouTube kanálu. Protože aby byl opravdu úspěšný, je třeba divákům poskytnout obsah, který pro ně bude mít hodnotu. Tedy co nejkvalitnější a nabitý informacemi, zábavou… nikoliv nějakou vatou, jen abyste něco natočili.

Je také třeba, aby Vás točení videí opravdu bavilo. Abyste předávali zkušenosti, informace, které ostatní obohatí a přesvědčí, že to s nimi myslíte vážně a sledovat Váš kanál za to stojí.

TIP: Vyzkoušejte například živé vysílání, tedy tzv. stream, ke kterému pozvete své současné odběratele/fanoušky a který například může odhalit něco málo z Vašeho soukromí.

3) Chytněte je za srdce, zapojte je, ať jsou součástí rodiny

Když už vyjdete s kůží na trh, Vaši fanoušci od Vás budou očekávat, že se budou moci zapojit do Vašeho života a do života Vašeho profilu. Buďte aktivní! Pořádejte soutěže, vyzvěte je k podpoře/bojkotu či nějaké například měsíční výzvě. Dávejte do popisku videa i odkazy a na konci videa zmiňte, že se mohou podívat tam a tam (na onen odkaz) či nechat komentář. Žijte s nimi.

TIP: Na závěr každého videa (vlogu) je dobré říci něco ve smyslu: „Pokud se vám video líbilo, prosím dejte mu like a sdílejte ho. Pro další informace se podívejte do popisku videa, kde najdete i odkaz na mé www stránky. Těším se na vás u dalšího videa.“

4) Udělejte si na to čas, spoustu času a buďte důslední

Na YouTube, stejně jako na jiných sociálních sítích je to především o poctivé práci, zúročení vloženého času a nadšení. Váš účet a videa nebudou na síti několik hodin či dní, ale i několik let. Je třeba přispívat pravidelně, aktivovat své odběratele a dávat jim stále nové, aktuální vlogy.

Chcete ještě pár tipů na závěr? Tady jsou:

  • Hudba, kterou vkládáte do svých videí, musí být vždy originální. Tedy přímo Vaše, nebo taková, kterou můžete používat bez licence. YouTube nabízí celou škálu hudby zdarma, viz https://www.youtube.com/audiolibrary/music. V případě, že použijete záběry nebo hudbu někoho jiného, YouTube Vám video může zakázat/smazat a hrozí Vám také pokuta.
  • Každé video, které zveřejníte, si může kdokoli stáhnout k sobě do počítače. A to jednoduše vložením URL adresy sem: https://youtubeinmp4.com. Což mimo jiné znamená, že Vaše video si může kdokoliv uložit a přehrávat jej i bez připojení k internetu. Přidávejte tedy videa s rozvahou.
  • Pozor na propagaci produktů ve svých videích. Pokud se jedná o placenou reklamu, je třeba to svým odběratelům říci na rovinu. Je to důležité, abyste neporušili jejich důvěru ve Vás.
  • To, že vložíte video, neznamená, že ho všichni uvidí. Je třeba o něm dát vědět i na sociálních sítích, na blogu nebo rozeslat e-mail do databáze o tom, že jste natočili něco nového. Nejlépe zkombinujte všechny tyto možnosti. A hurá s ním do světa!
Buďte aktivní a dejte o sobě vědět!

Buďte aktivní a dejte o sobě vědět! Zdroj: pexels.com

Pokud to s marketingem na sociálních sítích myslíte opravdu vážně, je pro Vás účet na YouTube nezbytností. Jedná se v dnešní době o nejlépe vloženou investici ve smyslu čas vs. přínos. Nezapomínejte ale, že stejně jako u všech dalších sociálních sítí stále platí, že jsou dobrý sluha, ale zlý pán.

Velmi dobře si promyslete, jaký mediální obraz o sobě chcete vytvořit, a pokud jste se svým plánem spokojeni, držte se jej. Není nic horšího než zklamaní a zmatení fanoušci, kteří čekali další tutoriál o make-upu a místo něj dostali přednášku o rozdílu ve velikosti bot v USA a UK, ať to myslíte sebelépe.

 „Nikdy nemůžete dát příliš, pokud skutečně dáváte s úmyslem dávat, ne dostat něco na oplátku.“ – Marie Forleo

Teď už ale bylo dost teorie, běžte si vyzkoušet jaké je to být YouTuberem. Užijte si to! A až budete mít první nadšené ohlasy, dejte mi je vědět. Budu se na ně těšit.

Stejně jako na Vás u čtení mého dalšího článku. A jestli se Vám tento líbil, však Vy víte – lajkujte a sdílejte, ať se o něm dozví co nejvíce čtenářek.

 

S láskou,

Alexandra

Komentáře