Jak efektivně využívat Instagram

Instagram už dávno není upozaděnou sociální sítí a i v ČR už je v počtu využívání na 3. místě za Facebookem a YouTube. Brzy bude celosvětově atakovat hranici 1 miliardy uživatelů, přičemž pro srovnání ostatní dvě mají zhruba 5× tolik. Stále častěji se tak právě Instagram stává vyhledávaným marketingovým a prodejním kanálem. Každá sociální síť má samozřejmě svá specifika, která je dobré znát, abyste mohla její nástroje využívat na maximum. Jak tedy právě na Instagram?

Nepodceňujte Instagram, může být velmi užitečným nástrojem.

Nepodceňujte Instagram, může být velmi užitečným nástrojem. Zdroj: pexel.com

Instagram je v prvé řadě o vizuálním vjemu – pravidelné sdílení kvalitních, nejlépe vlastních a aktuálních fotografií by pro budování sítě Vašich followerů a práci s nimi mělo být základním pravidlem. Je mnohokrát prokázané, že lidské oko obrazový materiál zaznamená spíše než textový – na ten dojde až poté, co Vašeho potenciálního klienta upoutá právě obrázek.

Celebrity tak na svých profilech zobrazují například vstupenky na svůj koncert a v popisku mají soutěž, podnikatelé zase prezentují své produkty a služby, třeba nový interiér, který vytvořili, nebo zahradu, již upravili. To samozřejmě záleží na konkrétním oboru. Společné mají to, že se snaží o co nejpoutavější fotografie.

Marketingový potenciál této aplikace a sociální sítě byl zřejmý od začátku. Designéři, umělci, celebrity, v podstatě každý, kdo má dobrý produkt nebo službu, ti všichni mají možnost se na Instagramu zdarma promovat, ukázat zblízka svoje produkty nebo služby a vytvořit si tak pomocí fotografií nebo videa působivé portfolio.

Instagram se navíc neustále vyvíjí a vylepšuje. Přibývají nové a nové prvky, možnosti sdílení, tvoření alb, snadného vyhledávání pomocí takzvaných hashtagů (#) či možnost upravovat přímo v aplikaci svoje fotky. Už dávno ale Instagram není pouze o nich. Jak jej tedy pro sebe můžete co nejlépe využít i Vy? Jak přes něj prodávat, dělat si reklamu a ukázat se doslova světu?

Co Vás upoutalo dříve - obrázek nebo text?

Co Vás upoutalo dříve – obrázek nebo text?

PERFEKTNÍ PŘÍLEŽITOST UKÁZAT DRUHÝM, CO DĚLÁTE

Na začátku je třeba správně nastavit název profilu. Budujete-li značku pod svým jménem, doporučuji Vám pojmenovat tak i svůj profil. Já používám své skutečné jméno, protože je to moje značka a vystupuji pod ním. Pokud značku budujete jako firma, pojmenujte tak i svůj profil. Je to důležité proto, aby vás mohli lidé snadno vyhledat a začít sledovat vaši práci. Usnadněte jim hledání na maximum.

Když tvoříte název svého profilu, zvolte takový, který budete používat dlouhodobě a který koresponduje například s vaší webovou stránkou nebo blogem. Neexperimentujte příliš.

Zjednodušte ostatním cestu k informacím - popište se dobře.

Zjednodušte ostatním cestu k informacím – popište se dobře.

Už v úvodu svého profilu máte možnost se několika slovy popsat. Toho určitě využijte. Instagram nabízí tzv. BIO, kde by nemělo chybět:

  • Kdo jste a co děláte. Popište se heslovitě. Stačí jedno výstižné slovo. Řekněte lidem, co nabízíte a v čem jim můžete pomoci. Podívejte se výše, jak to mám já.
  • Odkaz na Váš projekt, blog, e-shop či webové stránky. Tak lidi směřujete přímo tam, kde si mohou Váš produkt nebo službu koupit. Absence tohoto údaje je častou chybou, kterou na ostatních profilech pozoruji. Je to škoda, majitel daného účtu se tak připravuje o potenciální klienty. Používáte-li například Google Analytics, můžete navíc sledovat, kolik lidí z Instagramu přes tento link přichází, a využít této informace ke stanovení správné prodejní a marketingové strategie.
  • Zkuste přidat k textu také malé obrázky – emotikony. Skvěle poutají pozornost, dodávají textu emoce a můžete díky nim získat rychleji nové sledovatele, tzv. followery.
  • Výzva k akci – doplňte text výzvou. Co má návštěvník Vašeho profilu udělat? Např. stáhnout si něco zdarma z Vašeho webu? Poraďte mu, směřujte ho!
Motivační citáty jsou vhodným typem příspěvku.

Motivační citáty jsou vhodným typem příspěvku.

PŘÍSPĚVKY A HASHTAGY

Ať už jde o světoznámé značky, nebo drobné podnikatele, každý má možnost si na Instagramu vybudovat svou vlastní komunitu fanoušků či potenciálních klientů. Jen by se měly jejich příspěvky co nejvhodněji odlišovat, a to nejen stručným popisem, ale hlavně takzvanými #hashtagy, tedy klíčová slova, díky němuž si Váš profil či příspěvek návštěvník Instagramu snadno najde.

Tato klíčová slova je vhodné kombinovat, například u odkazu na článek o kosmetice můžete použít tyto: #clanek #blog #krem #kosmetika #mazat #plet #zdravi #vyziva #akce #jedinecny #hydratace #krasa #pece #pokozka #telo #zena #zensky

Já osobně, budu-li propagovat například fotografii své knihy, jistě neopomenu hashtagy jako #kniha, #samasobesefem, #podnikatelka atd.

Vhodným příspěvkem s použitím šikovných hashtagů jsou také soutěže. Např. když se domluvíte se spřáteleným podnikatelem, podnikatelkou nebo značkou na Instagramu, který/á umístí takovou soutěž na svůj profil a pomůže vám tak zvýšit počet followerů na vašem účtě.

Soutěž může vypadat třeba takto:

Vyhlašuji soutěž o osobní konzultaci zdarma od úspěšné podnikatelky Alexandry John!

 Podmínky soutěže:

  • Přidejte fotografii s knihou Sama sobě šéfem
  • Označte fotku hashtagem #samasobesefem
  • Dejte follow na Instagram @alexandrajohn

  a vyhrajte osobní konzultaci zdarma přímo u vás v kanceláři.

A na oplátku můžete podobnou soutěž vyhlásit Vy na svém účtu a pomoci si tak navzájem.

Na svůj nový článek na blogu odkažte i z Instagramu.

Na svůj nový článek na blogu odkažte i z Instagramu.

VZÁJEMNÁ SPOLUPRÁCE

Obecně se Vám spolupráce s někým dalším na Instagramu může hodně vyplatit. Doporučuji Vám vyhledat a oslovit majitele účtů, které souvisí s tím, co děláte vy. Pokud například prodáváte dětské oblečení, můžete oslovit lidi, kteří mají vybudovanou komunitu žen s malými dětmi. Možných způsobů spolupráce je hned několik. Můžete vyzkoušet například:

  • Nabídnout své produkty nebo služby jako dárky do soutěže pro followery spřáteleného účtu.
  • Navzájem si vyměnit příspěvky, ve kterých budete odkazovat na své profily na Instagramu nebo na webové stránky.
  • Využít i placené spolupráce, pokud máte dobře sestavenou cestu zákazníka nebo prodáváte produkt “do ruky”. Skvěle to funguje například pro prodej kosmetiky, knih či oblečení.

Doporučuji vyhledávat spřátelené účty, které mají vyšší počet sledovatelů než vy. Sledujte však nejen počet followerů, ale především jejich aktivitu u jednotlivých příspěvků. I spolupráce s člověkem, který se dobře stará o komunitu pár set lidí, vám totiž může přinést skvělou propagaci.

“Možná tomu neříkejte sociální sítě. Prostě buďte lidští a povězte svůj příběh.” – Gary Vaynerchuk

Pokud jste tak ještě neučinili, začněte s Instagramem dnes. Postupně si i Vy najdete vlastní cestu, po níž se vydáte a budete se na této sociální síti cítit jako doma. Je třeba si ji postupně osahat, vydržet, a nepřestat. Sledovat, co se lidem líbí, a v tom pak pokračovat.

Vybudujte svoji vlastní komunitu a využijte sílu fotografické sociální sítě na maximum pro sebe. Dejte i svým známým sdílením tohoto článku vědět, že na Instagramu se vyplatí být.

A když si s něčím nebudete umět poradit, velmi ráda Vám pomohu.

S láskou

Alexandra

Komentáře