5 principů, které používá každá úspěšná podnikatelka. Znáte je také?

Před několika dny jsem viděla úžasný film Zakladatel, který vypráví příběh slavného řetězce McDonald’s a jeho založení. Velice mne zaujal, protože ukazuje několik klíčových vlastností, potřebných k tomu, aby člověk ve světě podnikání uspěl. To je něco, co jsem jako mladá nechápala, a přišlo to až zkušenostmi v oblasti podnikání a jednání s klienty.

Jedná se o odvahu, houževnatost, odhodlání či například schopnost být takzvaně „out of the box“ – mimo měřítka.

Představte si dav lidí, pochodují ulicí, a Vy jste jediná, která najednou uhne jinam. Ostatní na Vás pokřikují, že je to špatné, nebezpečné nebo divné, ale Vy přesto jdete dál. Proč? Protože přece víte, kam chcete dojít.

Jak to máte Vy? Co Vás pohání vpřed? Co Vás nutí měnit zajetý směr? Necháte se snadno odradit kritikou druhých, nebo se v takovou chvíli zakousnete a jdete si za svým?

Když nevíte, proč pokračovat, připomeňte si, proč jste začala.

Ačkoli jsou odvaha stejně jako schopnost se odlišit skvělé vlastnosti, ráda bych Vám představila 5 hlavních principů, které podle mě musí dodržovat každá úspěšná podnikatelka.

1(1)Máte odvahu dělat zásadní kroky? Zdroj: www.pixabay.com

Pokud si je osvojíte, existuje veliká pravděpodobnost, že Vás úspěch nemine.

1) Dodržování disciplíny a řád

Zavolal Vám klient a Vy jste si s ním na další den domluvila obchodní schůzku. Když jste ale ráno vstala, nikam se Vám nechtělo. Měla jste chuť spíše odpočívat a nevylézat z domu. Napadlo Vás tedy, že byste mohla zvednout telefon, zavolat klientovi zpět a schůzku přesunout na jiný termín… STOP!

Přesně takhle by to vypadat nemělo! Disciplína je první z vlastností, kterou má každá dobrá byznysmenka, a je pro ni zcela nezbytná. Jakmile něco slíbíte, je třeba to splnit, případně navrhnout jiný termín dostatečně dopředu.

Ve chvíli rozhodování Vám mohou pomoci tyto důležité otázky:

  • Jak z této schůzky (dosaďte si cokoli jiného, čemu se chcete vyhnout) vytěžím maximum?
  • Jak to posune moje podnikání?
  • Co se stane, když nedorazím? Jaké budou důsledky?

Odpovědi by Vás měly nasměrovat ke zjištění Vašich priorit a napovědět Vám, zda daná schůzka či jiná záležitost, již zvažujete odložit, je pro Vaše podnikání důležitá, nebo jde o ztrátu času a lze to vyřešit jinak, například po telefonu či e-mailu.

Také se Vám hned rozhoduje lépe?

2) Sebevědomí

Milé dámy, vím, že spousta z Vás s touto vlastností bojuje. Ve světě plném silných mužských autorit se ženy často mohou cítit méně sebevědomé, nicméně ani bez této vlastnosti se úspěšná podnikatelka neobejde.

Je přece logické, že pokud si v nějaké oblasti nevěříte, nemůžete v ní očekávat uspokojující výsledky, natož to, aby Vám uvěřili ostatní. Podnikání není výjimkou.

Proto se ničeho nebojte, choďte s hlavou vztyčenou, mluvte nahlas a věřte si!

Jasný návod na získání sebedůvěry bohužel neexistuje.

Co ale vždycky fungovalo mně, bylo několik bodů:

  • dobrá příprava a argumenty – vytištěné podklady, smlouvy a body, které chci probrat
  • hezké oblečení, v němž se cítím dobře
  • upravené vlasy a nehty
  • úsměv a dobré naladění

Sama si vzpomínám, jak na mě na jedné z prvních obchodních schůzek vybafl mužský kolega: „A kde máš čísla? Kolik to bude stát? Kdy přesně bude spuštění? Jaká je cílová skupina? Kde máš grafy návštěvnosti stránek?“

Tehdy jsem se pěkně zapotila. Začala jsem něco lovit z paměti a riskovala tak poměrně slušný trapas. Na další schůzky jsem už chodila jedině s připravenými podklady, jasnými tabulkami, výkazy a čísly.

A nejenže jsem stoupla v očích mužského osazenstva ve firmě, navíc jsem si udělala ve věcech větší pořádek a moje práce se značně zrychlila.

3) Popsat a pozvat

Ať už jste začínající podnikatelka, nebo již za sebou máte nějaké výsledky, komunikovat budete muset skoro pořád. S obchodními partnery, dodavateli, klienty či zaměstnanci.

Jak to ale udělat tak, abyste dosáhla svého a přitom nenarušovala práva ostatních?

Poradím Vám poněkud netradiční způsob, který není obecně moc rozšířený, v moderních školkách jej ale učitelé předávají už i malým dětem.

Já mu říkám popsat a pozvat. Jde o to, že neházíte vinu na druhé, nekomunikujete útočně nebo z pozice síly, ale klidně a srozumitelně říkáte, co potřebujete, jak situaci či věc vidíte Vy, a zároveň nabízíte možné řešení.

Může to vypadat třeba takto:

  • Potřebovala bych, aby…
  • Viděla bych to takto, co říkáte?
  • Myslím si, že bychom to mohli udělat takhle, protože…

Vysvětlím Vám to na příkladu.

Představte si, že jednáte se svým kolegou o tom, jakou budete mít pracovní dobu. Kolega by rád, abyste pracovala od 9 do 18 hodin každý den. Vy máte ale také svoji rodinu či koníčky, takže to potřebujete nastavit jinak.
V tu chvíli přichází na řadu popsání situace.
Co se týče pracovní doby, potřebovala bych to vymyslet jinak. Takto mi to nevyhovuje, protože…
A nyní nabídnete řešení.
Napadlo mě proto následující. Budu pracovat od 8 hodin ráno do 16 hodin odpoledne a potom si ještě sednu k počítači od 19 do 20 hodin. Co říkáš?

Nebojte se druhé straně vysvětlit svou situaci a hlavně rovnou navrhnout, jak by se z ní dalo vyjít tak, aby byly obě strany spokojené.

2(1)Nebojte se prosazovat své postoje a názory. Zdroj: www.pixabay.com

4) Zodpovědnost

My ženy ji máme naštěstí tak nějak přirozeně v sobě, přesto bychom neměly zapomínat na význam a důležitost této vlastnosti i v podnikání. Jako podnikatelka budete zodpovídat za kvalitu svých produktů či služeb a vězte, že pokud se ke své klientele budete chovat špatně, velmi rychle Vás opustí. Pokud navíc budete mít své vlastní zaměstnance, přibude Vám odpovědnost i za ně.

Vzpomínám si na jednu ze svých známých – Simonu. Ta stříhala online videa na internetu v rámci velikých projektů. Bohužel si to všechno špatně spočítala, nasmlouvala si zakázky dopředu, podepsala smlouvy a pak nestíhala dodávat hotovou práci.
Ve chvíli, kdy se na ni začali obracet nespokojení klienti, udělala podle mého to nejhorší, co mohla. Přestala brát telefony, neodepisovala na e-maily a dělala mrtvého brouka.
Nedokázala přijmout zodpovědnost za svoje chyby a dodnes láme rukama a stěžuje si, jak k ní byl osud nespravedlivý.

V takových případech bych pro Vás opět měla radu, které se sama držím, a která mi funguje. Jsou to 3 věty, které mě vždycky posunou dál.

  • Neobviňujte se a přestaňte si stěžovat.
  • Řekněte si, jak chcete, aby to bylo.
  • Omluvte se, přiznejte svou chybu

 BONUS: Vymyslete řešení, nebo o pomoc při jeho hledání poproste kolegy či přátele.

5) Schopnost vést

Být dostatečně silnou autoritou pro své okolí nedokáže každý. Díky schopnosti vést si však získáte oddanost svých zaměstnanců a jedině tak může Vaše firma spokojeně fungovat. A pokud pracujete sama, velice snadno dokážete nasměrovat i samu sebe. To je prvopočátek.

Není proto náhodou, že úspěšní lidé většinou bývají vůdčími typy.

Správný lídr musí umět rozhodnout, delegovat úkoly a namotivovat sebe i svůj tým. O tom bych s Vámi ale ráda mluvila v jiném článku, protože toto téma si zaslouží rozebrat podrobněji.

3(1)Jste vůdčí typ? Zdroj: www.pixabay.com

Pokud Vám jsou všechny zmíněné vlastnosti blízké, pak máte potřebnou mentální výbavu k tomu, abyste byla úspěšná. Zbytek už je na Vás. Nezoufejte však, pokud tomu tak není, protože zatímco některé vlastnosti nám jsou dané, jiné se dají naučit.

„Jestliže se chováme k lidem podle toho, kdo jsou, škodíme jim. Jestliže se k nim chováme podle toho, jací by mohli být, pomáháme jim dosáhnout na jejich limity.“ – J. W. Goethe

Pracujte na sobě a po nějaké době si opět přečtěte tento článek – třeba zjistíte, že už jste vlastnosti, které Vám původně chyběly, svou vlastní snahou časem získala.

A pamatujte: schopnost podnikat není vrozená vlastnost. Jde o skill, tedy dovednost, kterou je třeba získat. Studiem a praxí. Buďte proto zvědavou studentkou svého vlastního úspěchu.

Více můžete prozkoumat i v mojí knize Sama sobě šéfem, kde jsem měla prostor zajít do daleko větší hloubky a skutečně Vám předat know-how ze svojí vlastní kapsy.
S láskou

Alexandra

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů