Z vašich zpětných vazeb i dotazů, které mi posíláte, vím, že mnoho z Vás jsou ženy, které by se chtěly vydat na samostatnou cestu vlastního byznysu, ale nejsou si jisté, kdy a v čem, či jak a za co začít. Velkou část Vás tvoří ženy na mateřské či rodičovské dovolené, případně krátce po ní. Matky, které se ještě od svých ratolestí nechtějí či nemohou vzdálit na plný úvazek a mnoho hodin denně. Takové, které hledají ideální způsob, jak – nejlépe z pohodlí svého obýváku – smysluplně vydělávat zajímavé peníze a být samy sobě šéfkou. Matky – budoucí podnikatelky.
Proto jsem se rozhodla připravit pro Vás na letošní podzim seriál na téma Jak podnikat z domova. Budu se Vám snažit v několika tematicky zaměřených dílech poradit konkrétní způsoby a směry, jimiž by se Vaše budoucí podnikání mohlo ubírat. Společně se tedy pokusíme zodpovědět Vaši otázku:
V ČEM PODNIKAT?
O výhodách práce z domova už jsem se zmiňovala mnohokrát, stejně jako o úskalích práce z domova. Rozhodně je dobré mít co nejlepší představu o tom, co Vás čeká, jakmile se do vod samostatného podnikání pustíte.
Pozorné čtenářky dokonce nepřekvapím ani 7 následujícími kroky, které jsou pro každou budoucí podnikatelku nutností. Jejich principy jsme spolu také již probíraly podrobněji, právě proto, že jsou skutečně důležité a pro Vaše rozhodnutí naprosto zásadní. Jak se tedy ptát a na co se soustředit?
7 KROKŮ, V NICHŽ OBJEVÍTE SVÉ BUDOUCÍ PODNIKÁNÍ:
Ať už se Vám jako Vaše silná stránka jeví cokoli, pojmenujte to. Může to být Vaše schopnost psát poutavé texty, manuální zručnost a kreativita, organizační schopnosti, nebo třeba orientace v online světě. Cokoli, co umíte dobře, se dá proměnit ve výdělečnou činnost.
Naslouchejte svému okolí, ptejte se. Zaměřte se na věty typu „Škoda, že tady někde blízko nemáme něco takového…“ nebo „Kdyby to tak umělo ještě toto…“ či „Líbilo by se mi mít tuhle možnost…“
Znát svou konkurenci je nutný předpoklad úspěšného podnikání. Nevyplatí se investovat čas a energii do něčeho, čeho je ve Vaší oblasti či okolí příliš mnoho. Na druhou stranu nabídka konkurence bude reflektovat poptávku, čili silná nabídka v jistém oboru značí i vysoký zájem zákazníků. Zorientujte se v ostatních firmách, které nabízejí stejný či podobný produkt nebo službu, jako máte v plánu Vy, porovnejte je. V čem se liší? Podle čeho si jejich zákazníci vybírají a s čím jsou nejvíce spokojeni? Pročtěte si diskuze a dotazy, najdete v nich užitečné tipy pro sebe.
Nemusíte vymýšlet převratný vynález, abyste lidem nabídla něco nového. Stačí se na to podívat z jiného úhlu. Vyslyšet lépe jejich potřeby, nabídnout nějakou přidanou hodnotu. Využít toho, co konkurenci například vyčítají její zákazníci v diskuzích, na co se ptají, po čem volají. Vy to můžete udělat rovnou lépe.
Emoce jsou silný marketingový nástroj. Bude-li si zákazník moci vybírat se dvou takřka totožných výrobků, vždy sáhne po tom, který je mu z nějakého důvodu sympatičtější. Ať už je to obalem nebo třeba způsobem prezentace.
O síle sociálních sítí jsem se již také mnohokrát zmiňovala. Poohlédněte se po správně zaměřených skupinách na Facebooku, nebo si založte novou. Budete mít svou cílovou skupinu jako na dlani. Naučte se pořizovat poutavé fotografie svých produktů či služeb, nebo natáčet zábavná či užitečná videa. Takový obsah jsou zákazníci ochotni i sami ochotně sdílet, takže Vám budou pomáhat rozšiřovat povědomí o Vašem podnikání, aniž by Vás to stálo jedinou korunu.
Pokud se snažíte vrátit do oboru, v němž jste již před mateřskou dovolenou působila, Vaše předchozí kontakty Vám pomohou zjistit, co se v něm mezitím změnilo, a dost možná i otevřít některé důležité dveře. Plánujete-li prorazit v něčem pro Vás zcela novém, zkuste si o této oblasti načíst co nejvíce dostupných materiálů, či vyhledejte správný vzdělávací seminář, kde získáte přehled o nejnovějších trendech. I to Vám může pomoci být nejen IN, ale třeba i o krok napřed před konkurencí.
Do příštího dílu si zatím ujasněte hlavně první krok. Objevte v sobě to, co ostatním můžete nabídnout lépe než někdo jiný. To, co Vám dělá radost a cítíte se v tom sebejistě. To, v čem jste opravdu dobrá.
Já pro Vás připravím konkrétní tipy, v čem se dá šikovně podnikat z domova právě podle Vašich silných stránek – a ty ostatní kroky se Vám pak budou plnit mnohem snadněji.
Budu se těšit, až mě se svými plány blíže seznámíte.
Do té doby zůstávám s láskou,
Vaše Alex
Praktické tipy a rady pro Vaše podnikání Vám přináší Alexandra John, autorka úspěšné knihy Sama sobě šéfem a interaktivního online kurzu Sama sobě šéfem aneb Podnikatelkou za 30 dní.