Před rokem jsme tady spolu řešily, zda má smysl bilancovat a dávat si novoroční předsevzetí. Ať chceme, nebo ne, přelom roku si jednoduše říká minimálně o malý úkrok stranou a zhodnocení naší situace s odstupem. Pomyslně ukročíme ze své obvyklé pozice a podíváme se sami na sebe očima zvenčí. Někdo se v takovou chvíli pozastaví nad svým partnerským životem, zdravotním stavem či osobními plány, nám jde samozřejmě hlavně o podnikání a cíle obchodní.
Při pohledu zpátky do roku 2018 každá z Vás v první chvíli logicky uvidí něco jiného. Některé se podařilo zdvojnásobit obrat své firmy, pro jinou bylo největším tématem stěhování do větších prostor, další třeba prožila většinu roku ve znamení hledání fungující marketingové strategie. Ale ve chvíli, kdy přesuneme svou pozornost k novému roku, který právě přichází, společné téma je nasnadě. A je jím člověk.
Všechno ve společnosti v posledních letech vede k čím dál větší individualitě a jednotlivci stále častěji vyžadují lepší plnění svých subjektivních potřeb a cílů. Jak se právě toto může odrazit ve Vašem podnikání? V jakém smyslu byste se měla v roce 2019 soustředit právě na jednotlivé lidi?
Zákazník = člověk
Pro-zákaznický přístup je v podnikání potřebný více než kdy předtím. Zákazník si zvykl na široké možnosti nabídky, v nichž si může sám určovat spoustu podmínek. Jednoduše, pokud se mu u Vás nelíbí, je mnohem více než dřív ochotný trvat na svém a jít o dům dál.
Individuální požadavky a přístup jsou dnes vyžadovány i v oblastech, kde jsme si to dříve jen stěží dokázali představit. Výrobky na míru, originální a jedinečné ručně vyráběné produkty, unikátní nadstandardní úpravy, to vše se stává běžnou součástí nabídky zákazníkovi, která má šanci na trhu uspět.
Na druhé straně je zákazník také mnohem ochotnější si za svůj komfort připlatit, takže od automatizované mnohovýroby je patrný přesun k ruční a individuální produkci a malovýrobě, kde je prostor pro větší marži. Jednoduše: vyrobíte méně kusů s většími individuálními náklady, ale ve výsledku je dokážete prodat za o tolik vyšší ceny, že Váš zisk zůstane zajímavější.
Je-li Vaším oborem takový, kde malovýroba není možná, soustřeďte se ještě více na silnou konkurenční výhodu a rozpoznatelný rozdíl oproti konkurenci – to, co rozhodne, že si zákazník vybere Vás. On si totiž více vybírá!
Nejen nároky jsou vyšší, ale také otevřenost. Když se lidem něco nelíbí, mají možnost volby a jsou si toho vědomi!
Spolupracovník = člověk
Ať už zaměstnáváte několik lidí, nebo se jen na Vašem podnikání podílí několik dalších spolupracujících osob, i u nich musíte být připraveni na vyšší osobní a individuální nároky. Vzhledem k tomu, že nezaměstnanost se trvale drží na nejnižší úrovni za poslední roky, lidé si jednoduše mohou vybírat, kde, pro koho a za jakých podmínek chtějí pracovat.
Pryč jsou doby, kdy všichni zaměstnanci respektovali pravidla, aby o své místo nepřišli. Dnes jsou to velmi často právě oni, kdo si určuje podmínky, které vy musíte splnit, chcete-li, aby pro Vás pracovali. Po šikovných lidech je obrovská poptávka, a proto, máte-li je kolem sebe, věnujte jim dostatečnou pozornost, abyste si je udrželi. Kdo má kvalitní lidi na práci, ten vyhrál – to se potvrzuje čím dál víc.
Zaměstnanecké benefity – to je heslo posledních let a je nutné počítat s tím, že i těch budoucích. Lidé potřebují cítit, že Vámi jsou skutečně vnímáni a dostatečně oceněni, aby byli spokojeni a chtěli pro Vás pracovat.
Vy sama = člověk
To, že nesmíte zapomínat sama na sebe, Vám opakuji velmi často. Silná, spokojená a vyrovnaná podnikatelka je základem fungující a úspěšné firmy. Nesmíte zapomínat na to, že i Vy sama jste za všech okolností nic víc a nic míň než člověk.
Dostatečně odpočívejte, dodržujte čas pro sebe na regeneraci těla i duše, snažte se jíst zdravě a zařadit do svého programu i pohyb (jakýkoli právě Vám vyhovuje) – abyste celý rok byla při fyzické i psychické síle.
Nečekejte od sebe zázraky a nepředstírejte ani před ostatními, že zázraky splnit dokážete. Přiznat lidskost funguje jako mnohem přesvědčivější argument než vyžadovat automatickou autoritu. Nejste superwoman, jen její nejbližší lidská příbuzná 😉
Chtějte od sebe hodně, buďte na sebe přísná, ale neklaďte si nesplnitelné cíle. Potřebujete právě takové, které Vás dostatečně motivují a posouvají vpřed. A za všech okolností zůstaňte člověkem – spokojeným a inspirujícím i ostatní okolo sebe.
Přeji Vám všem krásný a především úspěšný rok 2019! To, jaký bude, hodně záleží na tom, jaký si ho samy uděláte. Tak ať jste na jeho konci lidsky spokojená ;-).
Vaše Alex.
Praktické tipy a rady pro Vaše podnikání Vám přináší Alexandra John, autorka úspěšné knihy Sama sobě šéfem a interaktivního online kurzu Sama sobě šéfem aneb Podnikatelkou za 30 dní.