Jak najít odvahu a konečně začít podnikat?

Paní Olze Knoblochové byste nehádaly více než 60 let. A přitom této slavné české podnikatelce, která dobyla svět se značkou Dermacol, je již přes osmdesát. S podnikáním začínala ještě za hlubokého komunismu a svou firmu vybudovala především svým umem a know-how. Dnes tuto světovou značku řídí jiná schopná česká podnikatelka, Věra Komárová.

Když se však na příběhy startupů a nejúspěšnějších podnikatelských projektů podíváte šířeji, zjistíte, že v nich ženy figurují málokdy. Podle mého názoru je to především tím, že si více než muži uvědomují s podnikáním spojená rizika, vnímají život v širších souvislostech a především se bojí, že když neuspějí, bude tím zasaženo celé jejich okolí včetně rodiny.

Ženy často příliš svazuje strach z možných rizik.

Ženy často příliš svazuje strach z možných rizik. Zdroj: pixabay.com

Schopnost empatie, vcítění se do druhých a také rozvinutá intuice ale ženskému podnikání naopak velmi prospívají. Ženy jsou sice při začátcích opatrnější, nicméně velmi často dokážou vycítit, co přesně jejich zákazník potřebuje, jsou na něj naladěny, soustředěny a mnohem více se zaměřují na kvalitu svých produktů či perfektní zákaznický servis.

Strach máme všichni.

Věřte tomu, že i ti nejúspěšnější z úspěšných ve svých začátcích propadali svým strachům a chtěli s podnikáním skončit. Bohužel v naší kultuře je strach často démonizován, jako něco nepřijatelného. „Ale přece se nebudeš bát, vždyť je to jenom pohádka…“ Podobné věty nám rodiče předestírali celé dětství.

Jako všechny emoce, i strach má své klady a zápory. Je naším pomocníkem, když nám nedovolí skočit bez padáku z útesu, ale i brzdou, když nás nenechá zkoušet nové věci jen proto, že bychom třeba mohly neuspět.

První dnešní rada pro Vás tedy zní:

Strach nám pomáhá být na pozoru. Hýčkejte si jej, ale NIKDY se jím nenechte ovládat. Držte ho hezky na vodítku, občas vyvenčete při nějaké bláznivé akci, ale nesmíte mu dovolit, aby převzal Váš život. Ten totiž řídíte jen VY!

I v podnikání je potřeba mít odvahu.

I v podnikání je potřeba mít odvahu. Zdroj: soukromý archiv

Vím, co chci.

Už jste si dodala odvahy, zhluboka se nadechla a hurá, chcete začít. Jenomže s čím? Máte milión zájmů a už i touhu je proměnit ve své živobytí, ve své životní poslání.

Znáte také někoho, kdo celý život ví, co chce dělat, a závidíte mu? Nemusíte, jen zkuste následovat sama sebe do hloubky své duše. Skrývá se tam odpověď na tuto otázku.

Je samozřejmě také možné se podívat na dostupné statistiky tuzemského obchodu a bez větších problémů zjistit, v čem se dnes vyplatí podnikat. Ale ruku na srdce, opravdu chcete jen vydělat balík peněz, nebo najít i své celoživotní uplatnění?

Zkusme si společně odpovědět na následující tři otázky, které Vám v mohou v rozhodování o Vašem budoucím povolání pomoci:

1. Co opravdu miluji? Co mě baví?

Od malička pečete úžasné moučníky, nebo Vám kamarádky chválí vlastnoručně vyrobené oblečení? Zkuste se zamyslet nad tím, co Vám jde od ruky více než jiné věci a k čemu Vás to od malička táhne. Pokud byste si mohla vybrat jakékoliv povolání, které Vás napadne, co by to bylo? To, co Vás napadne jako první, je s největší pravděpodobností Vaše vášeň. A vášeň je právě to, co nejlépe prodává.

Víte, že v naší malé republice máme již druhou marmeládovou královnu? Romana Šafránková pracovala dlouhá léta jako personální manažerka ve velkých korporacích. Poté, co odešla na rodičovskou dovolenou, zamilovala se do výroby domácích produktů a v roce 2005 poslala vzorek svých marmelád na mistrovství světa v Anglii. A hned napoprvé zvítězila hned v několika kategoriích. Její lahůdky můžete koupit na několika místech, nebo si je objednat přes webové stránky Marmelády Šafránka.

2. Co umíte? Čím jste se dosud zabývala a chcete to využít?

Pracovala jste dlouhé roky jako personalista, headhunter nebo účetní? Bavilo Vás to? Nevidím tedy jediný důvod, proč byste ve své kariéře nemohla pokračovat dále, ale na volné noze. Můžete zúročit své nabyté znalosti a přitom požívat veškerých výhod podnikatelského stavu.

Pro příklad nemusíme chodit daleko. Já sama jsem před více jak 10 lety začala pracovat ve firemním poradenství. Stále mi ale něco chybělo a díky konzultaci se svou přítelkyní jsem si jednou uvědomila, že chci především pomáhat v rozjezdu ženám podnikatelkám. Že mám zkušenosti a dar je motivovat k tomu, aby byly úspěšné a věřily samy v sebe. A nyní již téměř sedm let měním ženám život, je to má vášeň a mé poslání.

3. Co byste chtěla nakupovat, ale není kde?

Pro každé podnikání je dobré, když najdete tzv. niku, což je jenom jiný název pro mezeru na trhu. Spousta podnikatelek začínala se svou firmou právě proto, že jim na trhu něco chybělo. Například doplňky pro děti, zdravé potraviny či komplexní kadeřnické služby.

Petra Plemlová založila svou značku Unuo před čtyřmi lety. Chtěla pro své děti ušít designové a funkční látkové plenky, ale nenašla obchod, který by jí prodal pouze pár metrů látky, které by na šití plen spotřebovala. Přebytky látek začala prodávat a také dostala první nabídky na šití plenek a jejich prodej. Dnes se její firma zabývá několika segmenty, včetně oblečení pro děti, biokosmetiky či čajů, a zaměstnává přes 30 lidí

4. Bez plánu se neobejdete

Už víte, v čem chcete vyniknout a podnikat? Výborně, gratuluji. Ale vědět, co chci, je jedna věc, a jak se k tomuto cíli dostanu, věc druhá. Stejně tak je v pracovním projektu i pro podnikání zcela klíčovým dokumentem plán. Dobře zpracovaný podnikatelský plán bude pro Vás po další roky neocenitelným pomocníkem, ke kterému se budete stále vracet.

Stačí mít plán.

Stačí mít plán. Zdroj: pexels.com

Samozřejmě je možné si jej nechat zpracovat od poradce, či se zkuste inspirovat následujícími body:

  • Co bude předmětem mého podnikání?

Zde si ujasněte, co přesně bude náplní Vaší práce. Budete něco vyrábět, poskytovat služby, prodávat v online shopu?

  • Co k tomu budu potřebovat?

Je nutné si připravit seznam vybavení a materiálu, ale také třeba si promyslet, zda budete potřebovat místnost nebo provozovnu.

  • Jak a komu budu prodávat/dodávat?

Kdo bude Vaším zákazníkem? Jaké má potřeby, co přesně chce nakupovat? Také je dobré se podívat na svou konkurenci a zjistit, za Váš produkt není zastaralý, či zda cena není nastavena mimo rámec nákupních preferencí Vaší cílové skupiny.

  • Kdo to zaplatí?

Finanční plán je naprosto nezbytnou částí podnikatelské strategie. Připravte si analýzu nákladů a poté se zamyslete, zda máte dostatek vlastních prostředků na rozjezd a první rok podnikání, který většinou nepřináší velký zisk. Zkuste se poohlédnout po podnikatelských úvěrech a výhodných půjčkách. Nezapomeňte, že je třeba myslet také na finanční rezervu!

  • Čeho se bojím, jaká jsou rizika?

Již na začátku je dobré se připravit na případný nezdar. Sepište si seznam možných rizik, problémů, které mohou nastat, a to včetně návrhů na jejich řešení. V případě nenadále nepříjemnosti jako když jej najdete.

V mém online kurzu Sama sobě šéfem je podnikatelskému plánu věnován celý jeden modul, ve kterém najdete všechny kroky dopodrobna rozepsané tak, abyste jej zvládly připravit bez problémů samy.

Na tomto místě Vás také musím varovat, abyste se do podnikání bez plánu nepouštěly. Můžete skončit v chaosu s prázdnou peněženkou, či ještě hůře s dluhy, které budete dlouho splácet. Protože podnikání není procházka růžovým sadem, je to tvrdá práce, kterou je třeba dělat poctivě krok po kroku.

„Abyste dosáhli skvělých výsledků, potřebujete dvě věci: plán a nedostatek času.“ – Leonard Bernstein

Nechte si pomoci

My ženy potřebujeme být součástí ženských skupin. Potřebujeme vzájemnou podporu a pomoc, i kdyby jen ve smyslu vyslechnutí našeho příběhu. I proto se obklopte dalšími ženami podnikatelkami, které Vám v případě nouze mohou podat pomocnou ruku.

Kde takovou skupinu najít? Stačí si otevřít internetový vyhledavač a zadat klíčová slova jako byznys klub, klub pro ženy podnikatelky, klub podnikatelky… Nebo se můžete obrátit přímo na mne, ráda Vám poradím a pomohu. Zkuste se podívat na mé facebookové stránky, kde s dalšími ženami sdílíme své příběhy a hledáme řešení vyplývající ze všech našich zkušeností.

„Věřím v lidi, v jejich sílu a pomoc, kterou jsou schopni poskytnout jeden druhému, v lidi, kteří touží spolupracovat, ne se hašteřit. Věřím, že výjimečné věci vždycky překryjí ty obyčejné. Věřím, že pokud má člověk v co doufat – i kdyby to byl jen lepší zítřek -, je to ta nejsilnější droga na této planetě.“ – Jodi Picoult, americká spisovatelka

Buďte vytrvalé

Máte podle Vás dokonalý produkt/službu a čekáte velký úspěch. A on se ne a ne dostavit.

Někoho to povzbudí k další mravenčí práci, někdo skončí v depresi.

Podnikání opravdu není sprint. Je to dlouhodobá cílená práce, která Vás bude často stát všechny síly a ještě častěji budete přemýšlet, jestli s tím neseknout.

A pak se zvednete a jdete dál.

Většina podnikatelských rozjezdů je zpočátku spíše rozpačitých. To, že se opravdu nedaří, poznáte především podle toho, že se Váš účet pohybuje dlouhodobě v mínusu či nepřibývají žádní noví klienti.

Co s tím?

  • Zamyslete se, zda používáte veškeré možné formy marketingové podpory. Máte aktivní a sledované účty na sociálních sítích? Využíváte dostatečně reklamy přes své přátele a známé? Opravdu si projděte svůj podnikatelský plán, zda je nastaven správně.
  • Pokud máte ještě finanční rezervu, navrhuji poradit se s odborníkem. Někdy je třeba se jen na celou věc podívat s dostatečným odstupem a zkušenostmi z praxe.
  • Nalaďte se pozitivně. Nemalujte čerta na zeď, spíše si vizualizujte svůj úspěch. Udělejte si radost, zajeďte na masáž, do bazénu… s čistou a dobře naladěnou myslí jde všechno lépe.
Váš úspěch může být blíž, než si myslíte.

Váš úspěch může být blíž, než si myslíte. Zdroj: pexels.com

V dnešním článku jsme se podívaly alespoň na základní kroky k tomu, abyste se rozeběhly za svým snem a začaly podnikat. Už umíte překonat strach ze selhání, víte, co chcete a proč to chcete. Také máte podnikatelský plán, víte kam se obrátit, když to nepůjde jako po drátku. A také jste si jisté, že když vytrváte v dobré práci, odměna se dostaví. A ne jen tak ledajaká. Odměnou Vám totiž bude hrdost, nadšení a vášeň, kterou v životě jako ženy tolik potřebujeme.

Pokud se Vám můj článek líbil, sdílejte jej a já se těším zase příště.

S láskou,

Alexandra

Komentáře