Instagram už dávno není upozaděnou sociální sítí a i v ČR už je v počtu využívání na 3. místě za Facebookem a YouTube. Brzy bude celosvětově atakovat hranici 1 miliardy uživatelů, přičemž pro srovnání ostatní dvě mají zhruba 5× tolik. Stále častěji se tak právě Instagram stává vyhledávaným marketingovým a prodejním kanálem. Každá sociální síť má samozřejmě svá specifika, která je dobré znát, abyste mohla její nástroje využívat na maximum. Jak tedy právě na Instagram?
Instagram je v prvé řadě o vizuálním vjemu – pravidelné sdílení kvalitních, nejlépe vlastních a aktuálních fotografií by pro budování sítě Vašich followerů a práci s nimi mělo být základním pravidlem. Je mnohokrát prokázané, že lidské oko obrazový materiál zaznamená spíše než textový – na ten dojde až poté, co Vašeho potenciálního klienta upoutá právě obrázek.
Celebrity tak na svých profilech zobrazují například vstupenky na svůj koncert a v popisku mají soutěž, podnikatelé zase prezentují své produkty a služby, třeba nový interiér, který vytvořili, nebo zahradu, již upravili. To samozřejmě záleží na konkrétním oboru. Společné mají to, že se snaží o co nejpoutavější fotografie.
Marketingový potenciál této aplikace a sociální sítě byl zřejmý od začátku. Designéři, umělci, celebrity, v podstatě každý, kdo má dobrý produkt nebo službu, ti všichni mají možnost se na Instagramu zdarma promovat, ukázat zblízka svoje produkty nebo služby a vytvořit si tak pomocí fotografií nebo videa působivé portfolio.
Instagram se navíc neustále vyvíjí a vylepšuje. Přibývají nové a nové prvky, možnosti sdílení, tvoření alb, snadného vyhledávání pomocí takzvaných hashtagů (#) či možnost upravovat přímo v aplikaci svoje fotky. Už dávno ale Instagram není pouze o nich. Jak jej tedy pro sebe můžete co nejlépe využít i Vy? Jak přes něj prodávat, dělat si reklamu a ukázat se doslova světu?
PERFEKTNÍ PŘÍLEŽITOST UKÁZAT DRUHÝM, CO DĚLÁTE
Na začátku je třeba správně nastavit název profilu. Budujete-li značku pod svým jménem, doporučuji Vám pojmenovat tak i svůj profil. Já používám své skutečné jméno, protože je to moje značka a vystupuji pod ním. Pokud značku budujete jako firma, pojmenujte tak i svůj profil. Je to důležité proto, aby vás mohli lidé snadno vyhledat a začít sledovat vaši práci. Usnadněte jim hledání na maximum.
Když tvoříte název svého profilu, zvolte takový, který budete používat dlouhodobě a který koresponduje například s vaší webovou stránkou nebo blogem. Neexperimentujte příliš.
Už v úvodu svého profilu máte možnost se několika slovy popsat. Toho určitě využijte. Instagram nabízí tzv. BIO, kde by nemělo chybět:
PŘÍSPĚVKY A HASHTAGY
Ať už jde o světoznámé značky, nebo drobné podnikatele, každý má možnost si na Instagramu vybudovat svou vlastní komunitu fanoušků či potenciálních klientů. Jen by se měly jejich příspěvky co nejvhodněji odlišovat, a to nejen stručným popisem, ale hlavně takzvanými #hashtagy, tedy klíčová slova, díky němuž si Váš profil či příspěvek návštěvník Instagramu snadno najde.
Tato klíčová slova je vhodné kombinovat, například u odkazu na článek o kosmetice můžete použít tyto: #clanek #blog #krem #kosmetika #mazat #plet #zdravi #vyziva #akce #jedinecny #hydratace #krasa #pece #pokozka #telo #zena #zensky
Já osobně, budu-li propagovat například fotografii své knihy, jistě neopomenu hashtagy jako #kniha, #samasobesefem, #podnikatelka atd.
Vhodným příspěvkem s použitím šikovných hashtagů jsou také soutěže. Např. když se domluvíte se spřáteleným podnikatelem, podnikatelkou nebo značkou na Instagramu, který/á umístí takovou soutěž na svůj profil a pomůže vám tak zvýšit počet followerů na vašem účtě.
Soutěž může vypadat třeba takto:
Vyhlašuji soutěž o osobní konzultaci zdarma od úspěšné podnikatelky Alexandry John!
Podmínky soutěže:
a vyhrajte osobní konzultaci zdarma přímo u vás v kanceláři.
A na oplátku můžete podobnou soutěž vyhlásit Vy na svém účtu a pomoci si tak navzájem.
VZÁJEMNÁ SPOLUPRÁCE
Obecně se Vám spolupráce s někým dalším na Instagramu může hodně vyplatit. Doporučuji Vám vyhledat a oslovit majitele účtů, které souvisí s tím, co děláte vy. Pokud například prodáváte dětské oblečení, můžete oslovit lidi, kteří mají vybudovanou komunitu žen s malými dětmi. Možných způsobů spolupráce je hned několik. Můžete vyzkoušet například:
Doporučuji vyhledávat spřátelené účty, které mají vyšší počet sledovatelů než vy. Sledujte však nejen počet followerů, ale především jejich aktivitu u jednotlivých příspěvků. I spolupráce s člověkem, který se dobře stará o komunitu pár set lidí, vám totiž může přinést skvělou propagaci.
“Možná tomu neříkejte sociální sítě. Prostě buďte lidští a povězte svůj příběh.” – Gary Vaynerchuk
Pokud jste tak ještě neučinili, začněte s Instagramem dnes. Postupně si i Vy najdete vlastní cestu, po níž se vydáte a budete se na této sociální síti cítit jako doma. Je třeba si ji postupně osahat, vydržet, a nepřestat. Sledovat, co se lidem líbí, a v tom pak pokračovat.
Vybudujte svoji vlastní komunitu a využijte sílu fotografické sociální sítě na maximum pro sebe. Dejte i svým známým sdílením tohoto článku vědět, že na Instagramu se vyplatí být.
A když si s něčím nebudete umět poradit, velmi ráda Vám pomohu.
S láskou
Alexandra