Příběh: Velké oči, nebo nohy na zemi?

Už jste si zvykly, že vás občas seznámím se zajímavým příběhem ze své praxe, z něhož se můžete i samy poučit a využít mých rad pro svoje podnikání. V tomto článku tomu nebude jinak, i když osoba, jíž se týkal, nebyla přímo mou klientkou. Na jejím příběhu si ale můžeme krásně demonstrovat pár důležitých věcí, na které byste při svém podnikání měly myslet.

Mít velké oči není vždy nejlepší řešení, naslouchejte instikntu!

Mít velké oči není vždy nejlepší řešení, naslouchejte instikntu! Zdroj: pixavay.com

Pojďme tedy na to.

Podnikatelkou, která se ocitla na důležité křižovatce svého podnikání, kdy bylo důležité se správně rozhodnout, byla jistá 39letá Američanka Dara. Měli s manželem malou farmičku, kde on se věnoval chovu zvířat a ona v době, kdy se starala o dvě malé děti, začala pěstovat různé druhy ovoce a bylinek, z nichž skládala zajímavé kombinace a vyráběla domácí marmelády a ovocné šťávy. Zpočátku pouze pro své děti, ale jakmile u ní kamarádky ochutnaly, začaly ji přemlouvat, ať vyrobí i pár skleniček navíc pro ně.

Toto je zcela přirozený a velmi častý způsob, jak odhalit správný směr svého podnikání a zároveň díru na trhu. Pokud se vám taková šance rýsuje, skočte po ní a využijte ji na maximum!

Netrvalo dlouho a Daře se její soukromý podnik natolik rozrůstal, že na to sama přestala stačit. Její marmelády a šťávy získávaly díky přirozenému šíření spokojených zákazníků renomé ve stále širším okolí a vzhledem ke stoupající poptávce po domácích výrobcích a trendu preferování zdravé stravy zejména u dětí brzy zjistila, že potřebuje pomoc. Domluvila se tedy s přítelkyní Karen, která ochotně přijala možnost pracovat blízko domova, a práci si rozdělily. Karen pěstovala a sklízela, zatímco Dara vymýšlela nové receptury a vařila.

Nebojte se zapojit do svého podnikání i další osoby, pokud se poptávka zvyšuje a Vy to sama nezvládnete. Důležité je hlavně správně si rozdělit kompetence a úkoly.

Čerstvé, domácí a zdravé znamená trendy. Máte-li možnost, využijte ji!

Čerstvé, domácí a zdravé znamená trendy. Máte-li možnost, využijte ji! Zdroj: pixabay.com

Nabídka z říše snů

Jednoho dne se na dvoře Dařiny farmy objevil majitel vyhlášené moderní velkovýrobny ovocných výrobků z 30 mil vzdáleného města. S obrovskou kyticí a dárkovým košem svých produktů nešetřil chválou na marmelády z Dařiny farmy, které měl možnost ochutnat. Obdivoval její receptury a skláněl jí upřímné poklony, až se Dara cítila jako v sedmém nebi. Nikdy dříve by si nepomyslela, že se to právě jí může stát. Na začátku si nedělala žádné velké ambice, chtěla jen něco dobrého a zdravého pro své děti.

Nikdy nevíte, jak velký dosah může mít to, co Vám na začátku připadá malé. Je-li to důležité pro Vás, protože Vám to splní některou z Vašich potřeb, vězte, že stejnou potřebu mají i jiní!

Během své návštěvy jí tento podnikatel učinil velmi nečekanou nabídku. Projevil zájem o spojení obou podniků. Přivezl s sebou rovnou i profesionálně zpracovaný byznys plán, takže nebylo pochyb, že jeho zájem je opravdu vážný.

Pro Daru by to znamenalo zcela změnit nastavené procesy. Ona by společně s Karen měla na starost pouze péči o úrodu a její sklizeň a následně dovážení ovoce a bylin do výrobních prostor druhého podniku, kde by byly podle jejích receptur následně zpracovávány strojně. Zato by už od počátku stroje zvládly minimálně dvojnásobnou kapacitu, takže by Dara musela rozšířit svá políčka, aby splnila požadované množství dodávaných surovin. O tom dokonce už nějakou dobu i sama uvažovala, takže by spojila příjemné s užitečným. Samozřejmě by na výsledných výrobcích měla mnohem menší marži, ale zase by se prodalo více kusů.

Dobře zpracovaný byznys plán Vám může pomoci rychle odhalit plusy a mínusy předložené obchodní nabídky. Je třeba dobře zvážit obojí a naslouchat přitom své intuici!

Ne každá nabídka, která se jeví jako z říše snů, pro Vás musí být skutečně výhodná.

Ne každá nabídka, která se jeví jako z říše snů, pro Vás musí být skutečně výhodná. Zdroj: pixabay.com

Rozhodnutí

Když si Dara představila, že bude celé dny pouze trhat ovoce, cítila, že jí bude chybět samotný proces vaření, zkoušení, vymýšlení receptur a ochutnávání, jak se jí výrobky povedly. Navíc i přes zvětšení políček by zřejmě neměla dost práce i pro Karen.

Jenže odmítněte takovou nabídku! Dara měla příležitost stát se součástí obrovské společnosti a její výrobky by se prodávaly po celých spojených státech! Na etiketách marmelád a šťáv v supermarketech by bylo její vlastní jméno! Uvědomovala si, že taková šance už se nemusí nikdy opakovat.

Nakonec si přečetla předloženou smlouvu o spolupráci pozorněji a v pasáži obchodních podmínek se dočetla, že je po podpisu smlouvy vázána předat své receptury do majetku velkého podniku a nesmí je následně už sama používat. Byla zvyklá je průběžně modifikovat, měla-li právě chuť, náladu či nápad na změnu. A její děti se vždy těšily, jak budou ochutnávat a rozhodovat o tom, co jim více chutná. To by od nynějška nemohla, stejně jako uvařit jim jejich oblíbené. A to rozhodlo!

Dara si totiž uvědomila, že by se vzdala všeho, co sama vybudovala. Její výrobky by ztratily svou konkurenční výhodu, spočívající v domácí a ruční výrobě, a ona sama by nemohla ani svým vlastním dětem uvařit takovou marmeládu, jakou jako matka chtěla, aby jedly.

Spolupráci odmítla a po pár týdnech zjistila, že ta velká firma byla na pokraji krachu, který chtěla zapojením jejích výrobků a její značky oddálit. Zároveň by si tak zlikvidovali malého, ale přesto významného konkurenta ve svém regionu, protože by jí vlastní výrobu znemožnili. Tím, že ke spojení obou společností nakonec nedošlo, firma už bankrotu nedokázala zabránit a ve výsledku tak Dara s Karen musely stejně svá políčka rozšiřovat, protože získaly velkou řádku nových klientů.

Uvědomte si své nejsilnjěší stránky a konkurenční výhody -a od toho nikdy neustupujte!

Uvědomte si své nejsilnjěší stránky a konkurenční výhody – a od toho nikdy neustupujte! Zdroj: pixabay.com

Jistě jste si všimly, že jsem v této poslední části příběhu nezdůraznila žádný tip ani radu. A víte, proč? Jsem totiž předvěšená, že jste samy přesně pochopily, co z toho pro Vás vyplývá! Takže si to jen na závěr společně shrneme:

  1. Jakmile si pojmenujete směr a cíle svého podnikání, držte se jich.
  2. Objevíte-li díru na trhu, zaplňte ji a soustřeďte se na vyřešení potřeb či přání zákazníka.
  3. Svou konkurenční výhodu si hýčkejte, komunikujte ji a nenechte se o ni připravit.
  4. Metody konkurenčního boje nebývají vždy čestné a čitelné. Nenechte se oklamat.
  5. Nedovolte nikomu, aby Vás svedl z Vaší cesty, cítíte-li, že je správná. Naslouchejte své intuici.

A víte, jak nejlépe se předem připravit na to, abyste těchto 5 bodů byla vždy připravená rozpoznat a dodržet? Co měla Dara udělat, ačkoliv její podnikání původně začalo jako malá soukromá aktivita, která se tak pomalu a nenápadně rozrůstala, že vlastně ani daře zpočátku nedošlo, že vlastně podniká?

BYZNYS PLÁN!

To je ta správná odpověď. Dara si naštěstí nakonec uvědomila, co je pro ni podstatné, a rozhodla se správně. Kdyby však měla v rukou pečlivě vypracovaný byznys plán, nemusela nad tím dlouho přemýšlet, ani se trápit tím, zda nedělá chybu. Hned by totiž svou odpověď měla.

Ani vy, milé čtenářky, nepodceňujte sílu svého koníčka, který se může nenápadně přehoupnout do smyslu Vašeho života, který Vás bude skvěle živit. Zapište si, co je pro Vás důležité a proč to děláte – a své důvody mějte neustále na paměti. Pak Vás nikdo z Vaší cesty za štěstím a úspěchem nesvede.

Budu ráda, budete-li i tento příběh sdílet mezi své známé, jimž může také pomoci. A těším se opět na příště.

Vaše Alexandra

Komentáře