„Náš produkt je ten nejlepší! Bez něj už nemůžete být! Kupte si ho hned!“
Takovým reklamám už v dnešní době odzvonilo. Časy teleshoppingu 90. let jsou nenávratně pryč. Možná si ještě vzpomínáte na Horsta Fuchse a jeho pomocnici Gábi. Dnes to jen vykouzlí úsměv na tváři.
Horst Fuchs, Zdroj: google.cz
Už to není o tom, že vystřelíte produkt typu gumičky do vlasů, která odpuzuje komáry, a zákazník se prostě najde, když to dostatečně nahlas vykřičíte do světa. NE!
Měla jsem známou, jmenovala se Hana, která se snažila najít díru na trhu. Chtěla vlastní podnikání, ale nevěděla úplně, co vlastně vytvořit za produkt. Poradila si tedy po svém.
Vzala papíry, pastelky a zavřela se na týden doma v bytě. Tam psala, vymýšlela a tvořila. Po sedmi dnech vítězoslavně vylezla ven s novým produktem načrtnutým na papíře. Byl to e-book o tom, jak správně psát texty na web.
Byla natolik nadšená, že se hned pustila do sdílení se svými klienty a lidmi, co ji sledovali na sociálních sítích. E-book prodávala za 249Kč a čekala veliké úspěchy. Jenže se nic moc nestalo. Pár knih se prodalo, ale rozhodně to nebylo takové, jak očekávala.
Proč se jí ale záměr nepovedl? To zjistila, až když se začala lidí kolem sebe ptát.
#1. ZJISTĚTE, CO LIDÉ CHTĚJÍ
Musíte se zeptat, co lidi potřebují. Co chtějí. Kde jim něco chybí.
Už víte, jaký produkt lidé chtějí? Zdroj: pixabay.com
Až když se Hanka začala ptát, dostala odpovědi, které ji překvapily. Zjistila totiž, že její cílová skupina nechce číst nějakou knihu o psaní textů, protože žádné psát nechtějí. Oni chtějí někoho, kdo jim texty sám vytvoří nebo o tom natočí videa, na která by se mohli podívat.
Nedělejte stejnou chybu jako Hana. Nesnažte se vymyslet speciální gumičku, když lidem možná chybí sponky do vlasů. To nemůžete vědět. Proto se musíte zeptat.
„Hodně lidí se bojí říct, co chtějí. Zřejmě právě proto to nedostanou.“
autor neznámý
Stačí Vám k tomu tyto 3 jednoduché kroky:
a) Ptejte se, pište e-maily, volejte, nechte lidi vyplnit dotazník, napište na Facebooku, jiných sociálních sítích, zeptejte se přátel na společné schůzce.
b) Zapisujte si odpovědi neustále do notýsku, noste ho všude sebou.
c) Upravte nebo vytvořte podle toho svůj produkt (případně službu).
Vytvořte to, co druhým chybí, co potřebují. Zdroj: google.cz
#2. CO CHCETE VY?
Možná se teď ptáte: „Co to tu píše? Vždyť říkala, že mám vytvořit produkt podle toho, co chtějí lidé (zákazníci), ne já!“
Ano, to je sice pravda, ale chtěla bych Vám dát ještě prostor k zamyšlení. Zkuste si položit dvě jednoduché otázky:
a) Co Vy sama na trhu postrádáte?
b) Co Vám vadí, že neexistuje, nebo existuje, ale ve špatné kvalitě?
Proč se takto ptám? To Vám hned vysvětlím.
Většina úspěšných podnikatelek odhalila díru na trhu tím, že vytvořila produkt, který sama postrádala. Například slavná Joy Mangano, o které se natočil i film (Joy).
Joy Mangano osobně. Zdroj: google.cz
Ta se starala o domácnost a jednoho dne se ošklivě pořezala, když vytírala střepy z podlahy. Tehdy jí napadlo vyrobit něco, čím by podlahu utřela, dobře by se to vsáklo a ještě by na to při ždímání nemusela sahat. A na světě byl její první mop.
Dnes vlastní impérium a má na kontě stovky patentů na věci z domácnosti.
Proč je ale její příběh jiný než Hanky, o které jsme už mluvili? Joy nevytvořila něco, co chybělo jenom jí, ona věděla, že to samé řeší i její kamarádky a ženy ze sousedství. Předpokládala tak, že to bude problém většího množství lidí. A měla pravdu.
Slavná Jennifer Lawrence v roli Joy. Zdroj: google.cz
„Proč chci vyhrát? Protože nechci prohrát!“
Max Schmeling
#3. NEČEKEJTE NA DOKONALOST
Tvůrci jedné z nejslavnějších her na světě – Minecraft – také nečekali na to, až vychytají všechny mouchy. Prostě hru pustili ven a podle reakcí fanoušků ji postupně upravovali a zlepšovali. A tento proces probíhá neustále.
Svět Minecraftu. Zdroj: pixabay.com
Nejlépe můžete totiž věci zlepšovat, když ihned slyšíte zpětnou vazbu koncového zákazníka.
Proto se řiďte tímto krátkým postupem:
a) Produkt ukazujte lidem co nejdříve, učte se, zdokonalujte
b) Ptejte se, jak se jim líbí, co by zlepšili, atd.
c) Produkt podle toho upravte a opět se ptejte na zpětnou vazbu
„Jedním ze způsobů, jak udržet dlouhodobou poptávku po svém produktu, je nikdy ji plně neuspokojit.“
Jack Trout
Touha po dokonalosti Vás může snadno zastavit. Zdroj: pixabay.com
Je to často právě touha po dokonalosti, co může člověka nejvíce brzdit. Já sama se držím 3 pravidel, která mi v mém podnikání nesčetněkrát pomohla:
1. Mějte v rukávu různé možnosti
2. Nebojte se změn
3. Buďte otevření kritice
Pokud s nimi od začátku počítáte, nic Vás nezastaví. To Vám garantuji.
S láskou
Vaše Alexandra
Zdroje:
http://www.forbes.com/sites/actiontrumpseverything/2013/09/15/to-create-a-successful-product-dont-start-with-a-blank-piece-of-paper-start-with-a-customer-need/#3bb89dd6c4b0
http://robertnemec.com/zajimavy-produkt/
http://www.wikihow.com/Develop-a-Product
https://pixabay.com/en/
https://www.google.cz/