Z mateřské do podnikání, díl 1. – PSANÍ

Od publikování úvodního dílu tohoto seriálu jste měla dostatek času o tom přemýšlet a zodpovědět si tu první a zásadní otázku. Věřím, že jste své silné stránky našla. Co to tedy je, co ovládáte nejlépe, či alespoň lépe než ostatní? V čem jste sebejistá, dělá Vás to šťastnou a jiným lidem to pomáhá? S čím za Vámi ostatní chodí a žádají Vás o pomoc, protože to sami tak dobře nedokážou?

Například psaním se zdaleka neživí jen spisovatelé. Máte-li schopnost zajímavě psát, můžete ji využít různými způsoby.

Například psaním se zdaleka neživí jen spisovatelé. Máte-li schopnost zajímavě psát, můžete ji využít různými způsoby.

Pokud je takových věcí více, zkuste je vhodně propojit. Z takových kombinací vznikají ty nejzajímavější podnikatelské záměry. Unikátní, nové, u nichž je hned na první pohled jasná konkurenční výhoda.

Například pokud ráda vaříte a zároveň se dobře vyznáte v léčivých účincích různých bylinek, co takhle uvažovat o výrobě čajů, sirupů či jiných výrobků s využitím vhodně kombinovaných léčivek a skloubit poradenství a jejich prodej?

Nebo ráda pracujete s dětmi a ovládáte angličtinu? Co ji takhle pár hodin denně v blízkém dětském klubu kreativní a hravou formou vyučovat?

Nikdo, ani já, Vám nemůže dát uzavřený seznam možností, kde byste si jednoduše některou zaškrtla a do toho, co je tam uvedeno, se vrhla. Tedy, může se to stát i takto, ale mnohem pravděpodobnější je jiná varianta.

Jakýkoliv článek podobný tomuto může spíš mít za úkol správně Vás nasměrovat, otevřít Vám oči natolik, abyste sama viděla šířeji než dosud, dokázala se podívat i za roh a vidět to, co Vašim očím až dosud zůstávalo skryto.

Právě proto se budu snažit Vám ukázat co nejširší možnosti uplatnění Vašich schopností. Například, když to, co opravdu dobře ovládáte a v čem byste chtěla podnikat, je:

KREATIVNÍ PSANÍ.

Většina lidí si myslí, že umí psát. Umět to ale tak, aby se tím dokázali uživit, předpokládá skutečný talent a um. Máte ho?

Většina lidí si myslí, že umí psát. Umět to ale tak, aby se tím dokázali uživit, předpokládá skutečný talent a um. Máte ho?

Zlé jazyky tvrdí, že téměř každý si myslí, že umí psát. Redaktoři v nakladatelstvích jsou zavaleni stovkami rukopisů nevalné úrovně a zneuznaní grafomanští géniové čekají, až je svět konečně objeví a ocení.

Snad to souvisí s tím, že to, že musíme umět číst a psát, nám tloukli do hlava odmalička a několik lidí bylo následně placeno za to, že nás to naučí. Takže minimálně ti z nás, kdo měli dvojku a lépe, museli už ve škole nutně nabýt dojmu, že psát prostě umí.

Pravda je samozřejmě jinde. Je obrovský rozdíl mezi tím, zda umíme napsat velké psací L (schválně, kolik z Vás to ještě bez nápovědy dá), nebo dokonce víme, zda na dané místo napsat y či i a kam patří čárka, a tím, kdy jsme schopni vyplodit text, který ostatní zaujme, pobaví, donutí přemýšlet či jim alespoň čtivou formou předá požadované informace, jako např. Hana Hindráková v minulém rozhovoru.

S kreativními psanými texty se setkáváme na každém kroku.

S kreativními psanými texty se setkáváme na každém kroku.

Myslíte si, že to umíte? A říkají to i ostatní? Vlastí ego nebývá v daném případě nejobjektivnější rádce. Zrovna tak ale ani Vaše nejbližší okolí, které Vás z lásky, či aby Vás neranilo, bude vždy chválit bez ohledu na skutečnou kvalitu Vámi vyplozených textů.

Skutečným měřítkem kvality je buď odborník (například porota v literární soutěži), nebo někdo, kdo bude ochoten za Vaše psaní zaplatit. V tu chvíli, kdy Vám někdo nabízí peníze za to, co jste napsala/napíšete, měla by se Vám v hlavě rozblikat žárovička s nápisem „moje cesta”.

A jak se dá psaním vydělávat, když zjistíte, že psát opravdu umíte?

  • PSANÍ PR ČLÁNKŮ

Zde se jedná o práci za peníze, spojenou s marketingovými schopnostmi. Umíte vytáhnout klíčovou vlastnost produktu/společnosti a vhodně ji zapracovat do poutavého článku s omezeným rozsahem? Klientů pro PR články se stále najde dost. Účelem zpravidla bývá zvýšit či upevnit povědomí o jeho značce.

Na každém slově záleží! Šikovný popisek dokáže mnohonásobně zvýšit prodeje zboží.

Na každém slově záleží! Šikovný popisek dokáže mnohonásobně zvýšit prodeje zboží.

  • COPYWRITING

I zde se jedná o psaní marketingových a reklamních textů na zakázku. Nejde však o budování značky, ale o přímou podporu konkrétních produktů, aby se lépe prodávaly. Je to kreativní práce, vyžaduje hraní si se slovy i znalost marketingových triků, které na zákazníka nejlépe fungují.

  • PSANÍ ČLÁNKŮ NA ZAKÁZKU

Teď nemám na mysli PR články, ale obsahové články pro různé magazíny apod., například lifestylové, o mateřství, zdraví apod. Ty bývají honorované a zpravidla bývá požadavkem orientace z daném oboru.

  • EDITOVÁNÍ

Najdou se i klienti, kteří svůj text poskládají sami, ale potřebují někoho, kdo je jazykově učeše, odstraní nedostatky a postará se o jejich co nejlepší vyznění. Není toto Vaše silná stránka? Máte cit pro jazyk?

Editování a korektury vyžadují precizní znalost jazyka.

Editování a korektury vyžadují precizní znalost jazyka.

  • STYLISTICKÉ A GRAMATICKÉ KOREKTURY

Ty už předpokládají dokonalou znalost gramaticky a lingvistických pravidel. Často je předpokladem vystudovaný obor bohemistika. Práce po korektorovi by měla být skutečně bezchybná, proto by se do ní neměl pouštět ten, kdo si občas sám není jistý, zda do daného souvětí čárka patří, či nikoli.

  • VLASTNÍ BLOG NA NEOTŘELÉ TÉMA / NEBO DOKONCE VLASTNÍ MAGAZÍN/

Máte pravidelně co zajímavého čtenářům říci? Najdete-li téma, které osloví širokou cílovou skupinu, můžete časem docílit toho, že se Vám budou ozývat inzerenti, kteří prostor Vašeho blogu rádi využijí k vlastní propagaci. Případně můžete sehnat více autorů, kteří přidají další zajímavá témata, a dohromady vytvoříte web, kam se bude rádo vracet ještě více čtenářů. Takový má ještě větší šanci k získání inzerentů.

  • RUČNÍ PSANÍ – PŘÁNÍČKA, BÁSNIČKY, DEKORAČNÍ CEDULKY, PAMĚTNÍ LISTY, POZVÁNKY APOD.

Pokud máte schopnost psát krasopisně, můžete ji prodat v podobě ručně psaných upomínkových předmětů a dárečků pro radost. Ruční práce se velmi cení, psaní nevyjímaje.

Originalitě se meze nekladou. Naopak! Čím zvláštnější, vtipnější, kreativnější či odlišnější Vaše psaní bude, tím lépe si Vás zákazníci zapamatují.

Originalitě se meze nekladou. Naopak! Čím zvláštnější, vtipnější, kreativnější či odlišnější Vaše psaní bude, tím lépe si Vás zákazníci zapamatují.

  • NEOBVYKLÝ UPGRADE

Vracím se k bodu, kde jsem hovořila o spojení více schopností. Psaní může být jednou u nich. Třeba Vám jde dobře skládat básničky, a přitom byste ráda na zakázku pekla dorty? Co takhle k nim přidat na míru složené verše? Nebo k oblečku pro dítě kartičku s krasopisně nadepsaným věnováním? I zde jsou možnosti široké. Stačí jen zapřemýšlet a spojit více věcí, které Vám jdou a baví Vás. Každou přidanou hodnotou zvyšujete šance zákazníka zaujmout a třeba právě toto spojení může být jednou tím, proč Vás budou vyhledávat.

  • VYZNÁTE SE V MARKETINGU, SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH APOD?

Tomuto tématu se budeme samostatně věnovat později, ale schopnost poutavě a kvalitně psát se hodí samozřejmě i v mnoha jiných a specifických oborech a zamřeních, jež Vaše podnikání může mít. Proto je třeba objevit v sobě i ty další případné schopnosti, s nimiž by to šlo zkombinovat.

Příležitostí, kde uplatnit schopnost psát lépe než ostatní, je jistě více. Snažila jsem se pojmenovat ty nejčastější a hlavně Vás přivést na cestu, jak je vidět, jak si umět představit, kde všude hledat obor Vašeho budoucího podnikání. Budu ráda, když mi napíšete i další Vaše zkušenosti, či jak jste se nakonec rozhodla. Můžete se o své tipy podělit i s ostatními v komentářích pod článkem. Přeji Vám ve Vašem budoucím podnikání co nejvíce úspěchů.

Vaše Alex.

Praktické tipy a rady pro Vaše podnikání Vám přináší Alexandra John, autorka úspěšné knihy Sama sobě šéfem a interaktivního online kurzu Sama sobě šéfem aneb Podnikatelkou za 30 dní.

Komentáře